Tip na výlet: Železná cyklotrasa - pohraničím po stopách železnice

Projet se po trase bývalé železnice, prozkoumat její okolí a přiblížit si bývalé stanice, to vše nabídne Železná cyklotrasa neboli Żelazny Szlak Rowerowy v česko-polském pohraničí nedaleko Karviné.

Cyklotrasy postavené na náspech a tělesech bývalých železnic jsou známé a oblíbené například v Rakousku či v Chorvatsku. Vyznačují se několika společnými rysy - jsou nenáročné, nenarazíte zde na žádná prudká klesání ani stoupání, využívají prvky bývalé železnice (nadjezdy, tunely) a během vyjížďky je vám přiblížena historie železniční trasy, po které právě proháníte své kolo. Jedna taková cyklotrasa se nachází v pohraničí nedaleko Karviné, přičemž okruh zasahuje jak na území ČR, tak na území Polska. A tuto zajímavou a na místní poměry unikátní cyklotrasu si dnes přiblížíme.

Doposud se dalo jet pohodlně podle cykloznačení, ve změti ulic se už ale tradičně ztrácím...
K Železné cyklotrase jsem se dopravil na kole z Ostravy, takže jsem nemusel řešit klasickou otázku, kam zaparkovat auto. Při průjezdu trasy výletu jsem pak hledal vhodná odstavná místa, ale bohužel kolem Železné cyklotrasy jich příliš není. Nabízí se zaparkovat na některém z parkovišť v Karviné, nejlépe asi u zimního stadionu nebo u sousedního nákupního centra přímo u trasy Železné cyklotrasy.

Ale ani jedno z parkovišť není úplně ideální, jednak bývají poměrně obsazená a jednak snad jen hrstka lidí touží po převlékání u nákupáku. Úplně nejlépe se mi jevilo parkoviště o kousek dále, a to na Polské straně pár desítek metrů za hraničním přechodem Závada / Golkowice. Po příjezdu z ČR se parkoviště nachází na levé straně, takřka přímo naproti budovy policejní stanice. Zde tedy zahájíme projížďku.


Jestli si okruh projedete po směru nebo proti směru hodinových ručiček je v podstatě jedno. Já zvolil variantu proti směru a to z jediného důvodu, kterým je Karviná a okolí. Od srdce nemám rád motání se na kole v neznámém městě a chtěl jsem ho mít brzy za sebou. Karvinou díky zvolenému směru projedu takřka hned na začátku vyjížďky.

Z parkoviště se tedy vydáme na jih zpět do ČR a přes Závadu po cyklotrase dojedeme až na okraj Karviné, do Fryštátu. Cestou si po pravé straně můžeme všimnout komínů a chladících věží tepelné elektrárny Dětmarovice. O něco dále po pravé straně se nachází oblast Karviná - Rybníky, která byla v roce 2013 vyhlášena přírodním parkem.

Železná cyklotrasa
Po projetí kolem rybníků se dostáváme do městské zástavby a orientace se stává náročnější. Doposud se dalo jet pohodlně podle cykloznačení, ve změti ulic se už ale tradičně ztrácím i přesto, že Železná cyklotrasa má na cykloznačení svůj vlastní symbol.


Zbaběle tedy Garmina přepínám na mapu a pokračuju dále do Fryštátu. Najednou se ocitám uprostřed zámeckého nádvoří, hledám kde jsem špatně odbočil. Žádná navigační chyba se však nestala. Cyklotrasa vede těsně kolem Fryštátského zámku a pokračuje dále okrajem zámeckého parku až k řece Olši, podél které budeme pokračovat dále.

Určitě vám neunikne pohled na těžební věž bývalého černouhelného dolu Darkov. Pokud se vám zdá, že jste ten název už někdy slyšeli, nemýlíte se. V roce 2020 došel do povědomí široké veřejnosti kvůli tomu, že právě zde bylo první české epicentrum pandemie Covid-19. Těžba v dole Darkov pak byla ukončena o rok později, v roce 2021.


Po břehu Olše pokračujeme dále až k neméně známým Lázním Darkov. Zde se nabízí odbočit přes most doprava a dojet pár stovek metrů k rekreačnímu jezeru, které vzniklo z důvodu důlních poklesů. Jednoduše řečeno poddolovaná zem se propadala čím dál níže, až se nakonec dostala pod úroveň spodní vody, která jámu zaplavila. Mezi širokou veřejností se pro toto jezero vžilo označení Karvinské moře. Nedávno byly břehy rekonstruovány a nabízí se i možnost koupání. Prostě koupání s výhledem na těžební věže, kde jinde to najdete.

Podél celého jezera navíc vede stezka, můžete ho objet kolem dokola. Po ukončení těžby v dole Darkov dokonce už i v podzimním sychravém počasí hraje listí na stromech všemi barvami. Ještě nedávno mělo jednolitou šedo-černou barvu a spolu s černým mazlavým prachem na silnicích dotvářelo ponurou atmosféru tohoto kousku ČR, který se kdysi hřál na výsluní průmyslu, ale nyní už upadá do zapomnění.


V areálu Lázní Darkov projedeme lázeňským parkem, promotáme se ulicemi města Karviné a přes místní části Ráj a Mizerov se dostaneme k hranicím Polska. Pokud čekáte hraniční přechod, jste na omylu. Na vjezd do Polska vás upozorní pouze cedule u stezky a místo celnice si můžete odpočinout v altánku. V nohách v tuto chvíli máme nějakých 17 km.

Po překročení hranic pokračujeme ještě dva kilometry, zpočátku lesem a následně po ulici podél rodinných domů, načež na levé straně uvidíme začátek cyklostezky. Přesně tady začíná ten pravý Żelazny Szlak Rowerowy, kvůli kterému jsme sem jeli. V tomto místě se napojíme na trasu bývalé železnice, která kdysi dopravovala uhlí, ocel i dělníky z místní průmyslově aktivní oblasti do krajin blízkých i vzdálených.


Samotná stezka po náspu bývalé železnice měří zhruba 15 km. Nejdříve vede na sever a u města Jastrzebie-Zdrój se stáčí na východ. Povrch je celou dobu asfaltový, proto není problém si Železnou cyklotrasu projet i na silničním kole. Už při nájezdu na trasu bývalé železnice si můžete začít všímat artefaktů, které vás utvrdí v tom, že tvůrci stezky nelhali a opravdu jedete po náspu bývalé železnice.

Tam uvidíte zbytek uřezaného ocelového sloupu v betonové patce, jinde si všimnete pozůstatku výhybky pohlcovaného okolní zelení či zapomenuté hromady pražců. Nepřehlédnutelné jsou i odvodňovací kanály, které toho očividně už hodně pamatují a byly vybudovány dávno před vznikem cyklostezky.


Železná cyklotrasa
...pokud je to možné, projeďte si tuto zajímavou cyklotrasu raději ve více pochmurném počasí.
Zajímavostí na cyklotrase je znovuvzkříšení bývalých železničních stanic, které po zrušení železnice byly srovnány se zemí. Na jejich místech jsou na cyklotrase vybudovaná odpočinková místa. Někdy se jedná jen o pár laviček, jinde jde o moderně a poměrně velkoryse pojaté altánky. Velikost odpočinkových míst je přímo úměrná velikosti daných zaniknutých železničních stanic. Odpočinková místa samozřejmě nesou názvy původních stanic a na těch větších si na informačních tabulích můžete přečíst historii a zajímavosti daného místa.

Železná cyklotrasapohraničím po stopách železnice

Nezapomnělo se ani na cyklisticky přívětivé vybavení podél cyklostezky. Na pár místech stojí přístřešky se základním servisním zázemím - jednoduchý montážní stojan, základní sada nářadí, samozřejmě nesmí chybět nabíjecí "totem" pro elektrokola a dokonce jsou stanice vybaveny i automatizovaným externím defibrilátorem (AED). K mému milému překvapení nebylo nářadí rozkradeno.

Překvapen jsem byl ještě z jedné věci a tou byla velice omezená možnost občerstvení. V nejbližším okolí cyklotrasy jsem zaznamenal pouze dvě bistra (jedno na začátku cyklotrasy, druhé takřka na konci), přičemž v podzimní pondělní ráno byly obě občerstvovny zavřeny. Nicméně v polovině trasy se nabízí možnost sjet z cyklostezky a navštívit město Jastrzębie-Zdrój. Tam už není problém najít občerstvení dle vašeho vkusu a chuti.

pohraničím po stopách železniceŽelezná cyklotrasa

Cyklotrasa využívá původních železničních náspů, tunelů a i nadjezdů. A k tomu se váže jedna věc, na kterou bych rád upozornil. Na mnoha místech je cyklotrasa z obou stran ohraničena zábradlím a není zrovna moc široká. Představte si slunečný prázdninový víkend, k tomu vysokou oblíbenost cyklotrasy mezi místními i přespolními. A to nejen cyklisty, ale i mezi maminkami s kočárky a psy na vodítku a už vám asi bude jasné, jak to tu v těchto atraktivních dnech vypadá…

Ano, pokud je to možné, projeďte si tuto zajímavou cyklotrasu raději ve více pochmurném počasí. Pokud sem zavítáte v pěkný slunečný den popsaný výše, připravte se na to, že stovky metrů až kilometry pojedete v nekonečném štrůdlu lidí pohybujících se rychlostí svižnější chůze. Možnost předjíždění je v některých úsecích v podstatě nemožná.

pohraničím po stopách železniceŽelezná cyklotrasa

Jakmile se vynoříte u vesnice Godów, vězte, že tady naše putování po stopách staré železnice končí. Nezbývá než se vydat na jih, projet vesnicí a dojet na parkoviště naproti policejní stanici, kde jsme nechali auto. Celkově máme v nohách rovných 40 km a nastoupáno lehce přes 200 m.

Pokud byste si chtěli trasu prodloužit, můžete se stejně jako já vydat třeba z Ostravy přes Petřvald a Orlovou. Na Železnou cyklotrasu se napojíte v Závadě, projedete popisovaný okruh, ale v Godówě se nedáte na jih, ale budete pokračovat dále na východ. Přes Łaziska a Bohumín dojedete zpět do Ostravy. Tento okruh má 105 km s převýšením lehce přes 500 m.

Závěr

Železná cyklotrasa je vhodná pro každého, kdo se udrží na kole. Není náročná jak povrchem, tak ani převýšením či délkou. Až na jeden kopeček za Karvinou se jede v podstatě stále po rovině. Z hlediska zážitků bych cyklotrasu rozdělil na dvě části. Polská strana je skvělá, zajímavá a poučná, přičemž se v podstatě úplně vyhýbá silnicím.

Česká strana je bohužel přesným opakem - vede nezáživně skrz město, informačních cedulí s historií apod. zde najdete přesně nula. Prostě česká strana je oproti polské vyloženě odfláklá a připadá mi, že někdo jen dostal za úkol propojit začátek a konec polské cyklotrasy do okruhu, tak to prostě bez jakýchkoliv znalostí či zkušeností s cyklistikou udělal. Jinak je pro mě těžko pochopitelné, proč se Železná cyklotrasa motá skrz město, když by se dalo využít stávající cyklostezky podél řeky Olše a většinu Karviné objet po cyklostezce vedoucí mimo silniční provoz. A to bych taky doporučil každému, kdo by si chtěl tento okruh objet.

Parametry trasy

  • Určení: Bez omezení, od silničního kola až po MTB
  • Náročnost: lehká
  • Kdy jet: Od jara do podzimu, kvůli oblíbenosti cyklostezky bych se vyhnul hezkým víkendům
  • Povrch: 100 % asfalt převážně lepší kvality
  • Délka trasy: 40 km
  • Převýšení dle Garminu: 216 m
  • Odkaz: mapy.cz
Zdroj fotografií: archiv autora
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
jIrI___ 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Singltrek Suchák: pěšinkami okolo kopce a pevností

Singltrek Suchák: pěšinkami okolo kopce a pevností

Zajezdit si po cestičkách v lese, mimo asfalt a turistické trasy, je myslím důvod vynálezu horských kol. Projekt Singltreků může být naším vodítkem v tomto světě, kde každý šlape za své a cestou i něco vidí.
Když jeden Velký Javorník nestačí…

Když jeden Velký Javorník nestačí…

Byl to velký den nejen pro fanoušky silniční cyklistiky, ale asi pro všechny, kdo tomuto sportu fandí a sledují ho. Ten den náš kraj navštívila hvězda, sice už ne tak zářící, ale pořád hvězda.
Beskydský masakr… radost ze sebezničení

Beskydský masakr… radost ze sebezničení

Rád se toulám po Beskydech na bajku. Ono se to docela nabízí, mám je za rohem, takže stačí párkrát šlápnout a jsem tam. Beskydy poskytují, co se cyklistiky týče, naprosto luxusní podmínky.
keyboard_arrow_up