Fatbike - nejzbytečnější kolo?

Každý asi o fatbiku slyšel, nebo ho dokonce viděl. Jaká je ale jízda na něm a jeho reálné využití?

Správný počet kol každého cyklisty je n + 1, a tedy vždy mu jedno kolo schází do ideálního stavu. A nakonec jsem vlastně ze zvědavosti i já toto pravidlo dodržel a fatbike pořídil. Mám ho už nějaký čas a kromě pláží kolem moře jsem na něm najel kilometry na sněhu, ale i na trailech, kterém mám v oblibě na svém XC MTB. Pojďte se mnou projít mé poznatky. Třeba vás pobaví, třeba odradí od koupě, nebo naopak navnadí tohle traktoristické náčiní zkusit.


Nekonečný grip

Jestli je něco hlavním rysem fatbiku, pak je to právě přilnavost pneumatik a jejich nízký tlak na podklad. První z charakteristik přináší možnost vyjet opravdu prudké kopce i přes kořeny, ve sjezdech si v klidu dobrzdit a zastavit. V zatáčkách pak chyba pilotáže znamená jen mírné odcestování o kousek ven ze zatáčky.

Nízký tlak na podklad se hodí na sypkých bořivých podkladech. Na udusaném sněhu fatbike nezanechává prakticky žádné stopy a totéž platí i pro písek. A pokud dojde na opravdu nepevný podklad, tak si s ním poradí o řád lépe než široké 29” pláště. Tam, kde na pláži 29” sotva jede, fatbike sviští zcela bez zaváhání. Stejné je to i na sněhu.


Projede, kde neprojdete

Tím se vlastně dostáváme k tomu, kde hledat pro fatbika revír. Určitě jsou to pláže, kde se pohybuje s naprostou suverenitou, nezastaví ho ani kamenité pláže z oblázků nebo větší kameny. Jak moc rychle pojedete na písku, záleží samozřejmě na výběru vhodné stopy, ale ideální jsou co nejširší pláže s velmi pozvolným sklonem, kde je velká část písku udusána vodou.

Na sněhu je situace o dost složitější. Hlubší čerstvý sníh cca do 25 cm sice projedete, ale s obrovským úsilím a jen po rovině nebo z kopce. Jakmile ale sníh trochu zhutní změny počasí, slunce nebo třeba rolba, pak se dá jet docela pohodlně.


26 versus 27,5

I mezi fatbiky přišel další rozměr kol. Standardní 26” určitě není špatný, ale po vyzkoušení obou je pro mě situace jasná a 27,5” jednoznačně vede. Plášť má při zachování stopy menší šířku a je lehčí. Navíc obvod kola, a s ním i schopnost překonávat plynule překážky, je zde větší a celkově kolo působí jistějším dojmem.
Bohužel ale výběr plášťů pro velikost 27,5 je pořád přece jen omezen, ale dají se už pořídit různé šířky, vzorky a také pláště s možností montáže hřebů. Ty jsou důležité, pokud byste se častěji pohybovali na ledu. Tam se totiž výhody fatbiku ztrácí a klouže stejně pěkně jako klasické MTB.


Rychlost pro toho, kdo má silný motor

Podle měření valivého odporu má běžný pár fatbikových plášťů valivý odpor zhruba o 50 W větší než svižné XC pláště. Pokud k tomu připočtete ještě klidně 5 kg hmotnosti kola samotného, pak už jen teoreticky musí fatbike být pomalé kolo. A nebudu chodit kolem horké kaše, prostě to tak je i ve skutečnosti. Jenže ne všude. Tam, kde XC kolo sotva jede, ve sněhu, v blátě, přes šikmé ze svahu odkloněné kořeny, do extrémně prudkých kopců, tam všude fatbike projede s grácií a je rychlejší. Je celkově rychlejší i na některých technických trailech, kde pokud má jezdec odvahu využít grip plášťů v zatáčkách, dokáže fatbike skutečně předčít klasická MTB kola.


Fatbike a technická specifikace

Při nákupu kola je vhodné pomýšlet i na jeho další použití. Bohužel výrobci často neřeší některé “detaily”, bez kterých se vážné ježdění neobejde.

  • Začal bych asi brzdami, protože běžné dvoupístky často v základní specifikaci na fatbika prostě nestačí. Možná na nenáročné použití na pláži, kde vlastně brzdy nepotřebujete, budou dostatečné, ale na jakékoli vážně míněné použití jsou kvůli velké rotační hmotnosti plášťů a obrovskému gripu nedostatečné. Osvědčily se mi čtyřpístkové brzdy, přičemž v mém případě jsou to Sram Code RSC.
  • Pokud už tedy brzdíte, budete se chtít znovu rozjet. Na fatbiky výrobci bohužel dost často osazují i pro výkonné jezdce nedostatečné převody. Za zcela základní bych považoval 1x12 reprezentovaných kazetou 10-51 nebo 10-52 v kombinaci s 30 a méně zuby vpředu. Sám jezdím převodník s 28 zuby a přijde mi to tak akorát.
  • Další položkou na seznamu, která rozhodně stojí za pozornost, jsou bezdušové pláště. Kromě ušetřené hmotnosti duší, která bude u páru někde kolem 700 gramů, ušetříte i nezanedbatelně z valivého odporu. Navíc poddajnější plášť bez duše má lepší grip a můžete ho také provozovat na nižším tlaku.
  • Odpružená vidlice je pak vhodným doplňkem, pokud se chcete více věnovat ježdění na trailech. Fatbike má totiž při ideálním tlaku dost nepříjemnou schopnost se ve vysoké rychlosti po najetí na opakující se nerovnosti rozeskákat. V tu chvíli neuděláte nic a jediná možnost je chytnout za brzdu a zpomalit. Odpružená vidlice tohle docela dobře eliminuje. Na druhou stranu přináší nutnost údržby a na fatbiku v nižších rychlostech spíš překáží.
  • Pokud uvažujete o bikepackovém využití, budete potřebovat speciální nosič nebo klasické bikepackové brašny. Kvůli šířce zadní vidlice jsou ale třeba širší nosiče. Například Topeak vyrábí UNI SUPER TOURIST FAT případně Old Man Mountain Divide Fatbike. V případě bikepackové podsedlovky v kombinaci s teleskopickou sedlovkou doporučuji Topeak DP Mount držák na teleskopickou sedlovku, který umožní zasouvání i vysouvání teleskopky s namontovanou bikepackovou brašnou.
  • Bohužel defekty se nevyhýbají ani fatbikům, takže doporučuji s předstihem pořídit náhradní plášť, duši i záplaty. Právě záplaty se vám mohou hodit extra velké, protože díky nízkým tlakům se dají podlepit pláště i duše s opravdu velkou dírou. Poohlédněte se po záplatách pro duše na traktory nebo motocykly, které vyrábí například cyklistům známý Ferdus.


  • Kam s ním?

    Asi se tedy po přečtení předchozích řádků ptáte, k čemu je to vlastně dobré. Zkusím tedy popsat, kde a jak fatbike používám. Předně jsem se s ním podíval vloni na pláže v Dánsku a plánuji podobnou akci i letos u Baltu. Klidné bikepackingové tempo fattovi vysloveně sedlo a otevřelo se mi tak nové území na toulání. Projel jsem se s ním i po zasněžených cestách na horách, kde bych na svém fullu neměl šanci projet.

    Nakonec ale fatta nejčastěji používám jako trailové tréninkové kolo. Obrovská zásoba gripu se mi tu hodí, protože se můžu s klidem soustředit na jízdu na trailu a nemusím se obávat ztráty adheze. Stejně tak se mohu pustit do sjezdů, kde si nejsem jistý výsledkem, protože mám na širokých pláštích podstatně víc jistoty. Těch 50 W navíc, které je třeba při šlapání vynaložit, mě při tréninku rozhodně neomezuje, vlastně přesně naopak.

    Pokud tedy máte finance a prostor na další kolo a baví vás v poklidném tempu projížďky obtížným terénem, pak by fatbike mohlo být kolo pro vás.
    Zdroj fotografií: archiv autora
    report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
    clear
    Proč se Ti článek nelíbí?
    Odeslat zpětnou vazbu
    Formulář se odesílá

    Komentáře

    Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

    Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
    Formulář se odesílá
    Přidej komentář
    Formulář se odesílá

    Podobné články

    Tip na dovolenou: Dánský bikepack - po plážích a ostrovech

    Tip na dovolenou: Dánský bikepack - po plážích a ostrovech

    Jestli toužíte po dovolené s kolem u moře a chcete zažít pohodu a klid bez davů turistů, na serveru Dánska můžete načerpat téměř skandinávskou atmosféru spojenou s příjemnějšími teplotami.
    Mini bikepacking na ostrově Utö

    Mini bikepacking na ostrově Utö

    Brázdění štěrkových cest na ostrovech v Baltském moři představuje snad to nejpříjemnější, co může Švédsko cyklistům ze světa nabídnout.
    Výbava na bikepacking - hurá za dobrodružstvím PR článek

    Výbava na bikepacking - hurá za dobrodružstvím

    Bikepacking je v posledních letech disciplína, která zažívá obrovský rozmach a není se čemu divit. Co se ti bude hodit, pokud se plánuješ vrhnout do prvního dobrodružství?
    keyboard_arrow_up