![Fatbike - nejzbytečnější kolo?](https://images.mtbiker.sk/clanky/src/fatbike_65bd2bb25483d.jpg)
Fatbike - nejzbytečnější kolo?
Každý asi o fatbiku slyšel, nebo ho dokonce viděl. Jaká je ale jízda na něm a jeho reálné využití?
Správný počet kol každého cyklisty je n + 1, a tedy vždy mu jedno kolo schází do ideálního stavu. A nakonec jsem vlastně ze zvědavosti i já toto pravidlo dodržel a fatbike pořídil. Mám ho už nějaký čas a kromě pláží kolem moře jsem na něm najel kilometry na sněhu, ale i na trailech, kterém mám v oblibě na svém XC MTB. Pojďte se mnou projít mé poznatky. Třeba vás pobaví, třeba odradí od koupě, nebo naopak navnadí tohle traktoristické náčiní zkusit.![Čerstvý sníh na Řipské vyhlídce na Kokořínsku](https://foto.mtbiker.sk/Technika/2024/fatbike/IMG_4805.jpg)
Nekonečný grip
Jestli je něco hlavním rysem fatbiku, pak je to právě přilnavost pneumatik a jejich nízký tlak na podklad. První z charakteristik přináší možnost vyjet opravdu prudké kopce i přes kořeny, ve sjezdech si v klidu dobrzdit a zastavit. V zatáčkách pak chyba pilotáže znamená jen mírné odcestování o kousek ven ze zatáčky.Nízký tlak na podklad se hodí na sypkých bořivých podkladech. Na udusaném sněhu fatbike nezanechává prakticky žádné stopy a totéž platí i pro písek. A pokud dojde na opravdu nepevný podklad, tak si s ním poradí o řád lépe než široké 29” pláště. Tam, kde na pláži 29” sotva jede, fatbike sviští zcela bez zaváhání. Stejné je to i na sněhu.
![Tady je fatbike jako doma - pláž v Dánsku](https://foto.mtbiker.sk/Cyklotrasy/2023/danskybikepack/IMG_3116.jpg)
Projede, kde neprojdete
Tím se vlastně dostáváme k tomu, kde hledat pro fatbika revír. Určitě jsou to pláže, kde se pohybuje s naprostou suverenitou, nezastaví ho ani kamenité pláže z oblázků nebo větší kameny. Jak moc rychle pojedete na písku, záleží samozřejmě na výběru vhodné stopy, ale ideální jsou co nejširší pláže s velmi pozvolným sklonem, kde je velká část písku udusána vodou.Na sněhu je situace o dost složitější. Hlubší čerstvý sníh cca do 25 cm sice projedete, ale s obrovským úsilím a jen po rovině nebo z kopce. Jakmile ale sníh trochu zhutní změny počasí, slunce nebo třeba rolba, pak se dá jet docela pohodlně.
![Trail Kytička na Kokořínsku](https://foto.mtbiker.sk/Technika/2024/fatbike/IMG_4802.jpg)
26 versus 27,5
I mezi fatbiky přišel další rozměr kol. Standardní 26” určitě není špatný, ale po vyzkoušení obou je pro mě situace jasná a 27,5” jednoznačně vede. Plášť má při zachování stopy menší šířku a je lehčí. Navíc obvod kola, a s ním i schopnost překonávat plynule překážky, je zde větší a celkově kolo působí jistějším dojmem.Bohužel ale výběr plášťů pro velikost 27,5 je pořád přece jen omezen, ale dají se už pořídit různé šířky, vzorky a také pláště s možností montáže hřebů. Ty jsou důležité, pokud byste se častěji pohybovali na ledu. Tam se totiž výhody fatbiku ztrácí a klouže stejně pěkně jako klasické MTB.
![Opět Dánsko](https://foto.mtbiker.sk/Cyklotrasy/2023/danskybikepack/IMG_3079.jpg)
Rychlost pro toho, kdo má silný motor
Podle měření valivého odporu má běžný pár fatbikových plášťů valivý odpor zhruba o 50 W větší než svižné XC pláště. Pokud k tomu připočtete ještě klidně 5 kg hmotnosti kola samotného, pak už jen teoreticky musí fatbike být pomalé kolo. A nebudu chodit kolem horké kaše, prostě to tak je i ve skutečnosti. Jenže ne všude. Tam, kde XC kolo sotva jede, ve sněhu, v blátě, přes šikmé ze svahu odkloněné kořeny, do extrémně prudkých kopců, tam všude fatbike projede s grácií a je rychlejší. Je celkově rychlejší i na některých technických trailech, kde pokud má jezdec odvahu využít grip plášťů v zatáčkách, dokáže fatbike skutečně předčít klasická MTB kola.Fatbike a technická specifikace
Při nákupu kola je vhodné pomýšlet i na jeho další použití. Bohužel výrobci často neřeší některé “detaily”, bez kterých se vážné ježdění neobejde.![Na horách.](https://foto.mtbiker.sk/Technika/2024/fatbike/IMG_5041.jpg)
Kam s ním?
Asi se tedy po přečtení předchozích řádků ptáte, k čemu je to vlastně dobré. Zkusím tedy popsat, kde a jak fatbike používám. Předně jsem se s ním podíval vloni na pláže v Dánsku a plánuji podobnou akci i letos u Baltu. Klidné bikepackingové tempo fattovi vysloveně sedlo a otevřelo se mi tak nové území na toulání. Projel jsem se s ním i po zasněžených cestách na horách, kde bych na svém fullu neměl šanci projet.Nakonec ale fatta nejčastěji používám jako trailové tréninkové kolo. Obrovská zásoba gripu se mi tu hodí, protože se můžu s klidem soustředit na jízdu na trailu a nemusím se obávat ztráty adheze. Stejně tak se mohu pustit do sjezdů, kde si nejsem jistý výsledkem, protože mám na širokých pláštích podstatně víc jistoty. Těch 50 W navíc, které je třeba při šlapání vynaložit, mě při tréninku rozhodně neomezuje, vlastně přesně naopak.
Pokud tedy máte finance a prostor na další kolo a baví vás v poklidném tempu projížďky obtížným terénem, pak by fatbike mohlo být kolo pro vás.
Komentáře Zobrazit komentáře (0)
Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře