Zdroj: Specialized Stumpjumper 1982

Před čtyřiceti lety spatřilo světlo světa první sériově vyráběné horské kolo, a zároveň tím započala kapitola značky Specialized, která úspěšně pokračuje dodnes.

Mike Sinyard založil Specialized Bicycle Components v roce 1974. Ten rok prodal za 1500 dolarů svůj mikrobus a peníze použil na cyklistický výlet po Evropě. V Itálii se Sinyard setkal s docela náhodou s Cinem Cinellim, zakladatelem Cinelli Bicycles. Slovo dalo slovo a od Cinelli koupil díly na kola v hodnotě přes 1000 dolarů (hlavně Cinelli představce a řidítka, vícekolečka Regina) a přivezl je zpět do USA, kde je pak na svém kole s přívěsem plným dovezených dílů a prodával obchodům. V roce 1975 přišel Specialized s vlastní značkou pneumatik pro silniční kola (Touring, Turbo) a bidony. Začátky Specialized Bicycle Components byly tedy opravdu skromné.


Poté společnost začala vyrábět silniční kola (Sequoia) a prodávat vybavení pro rámaře. Přitom se Mike seznámil s fanatickým perfekcionistou a výrobcem rámů Timem Neenanem z Lighthouse Cycles, který navrhl MTB rámy nejprve pro sebe (model Chaparral) a později i pro Mika, a tak vznikl Stumpjumper. Rámy pro Specialized následně sériově vyráběla japonská společnost. Kola se skládala z kombinací dílů pro BMX, touring kola, ale použily se například i brzdové páky z motocyklů a tahle kombinace se osazovala na dodané rámy.

Obchodně to fungovalo tak, že Mike Sinyard objednal první várku rámů Stumpjumper z Japonska a koupil komponenty potřebné k dokončení kol. Stumpjumpery se objevily na trhu v roce 1981 a celá kola se prodávala za 750 $ (dnes by to bylo cca 2560 $) a rámy za 395 $. První várka 250 Stumpjumperů byla vyprodána prakticky okamžitě a následovalo dalších 250 kusů. Tento vývoj na trhu rozhoupal i konkurenci, ale Specialized získal náskok několika let, který využil pro další vývoj vlastních komponentů. To už nabírala MTB horečka na síle. V USA se v roce 1982 prodalo 5 000 kusů MTB, 50 000 kusů v roce 1983 a v roce 1986 prodej horských kol údajně tvořil 60 procent všech kol. Prodeje horských kol pak vyletěly do milionů.


Věděli jste, že:
  • Koncem devadesátých let zakládá Specialized dceřinou společnost Full Force pro retail prodej. Kterou posléze ruší.
  • Merida je minoritní akcionář.
  • Mike Sinyard je stále většinovým vlastníkem s rozhodovacím právem.

  • A jak se na 40 let starém horském kole jezdí? Velmi příjemný vzpřímený posed a na dnešní dobu vlastně progresivní geometrie převzatá z tehdejších klunkerů přináší klidnou jízdu i jisté vedení do zatáček. Pevná vidlice se zahnutýma nohama a dlouhou stopou příjemně pruží. Bullmoose řidítka jsou dost tuhá a brzdy překvapivě velmi dobře a ostře brzdí. Skoro se nechce věřit, že jsou to cantilevery. Na dnešní dobu je pak nezvyk menší rozsah převodů na šroubovacím pětikolečku a hlavně chybějící indexace obou páček řazení, kdy v dynamičtějším terénu obtížně hledám zamýšlený převod. Původní balónové pláště mají své dny již sečtené, takže jsem se neodvažoval do nějakých riskantních akcí, přesto ale dávají tušit, že jejich objem i vzorek perfektně doplňoval zbytek kola.


    Specifikace Specialized Stumpjumper

  • Rok výroby: 1983
  • Rám a zadní vidlice: Specialized CrMo pájený do spojek
  • Dostupné velikosti:
  • Vidlice: Specialized Biplane Cro-Moly
  • Představec: Specialized Bull Moose
  • Hlavové složení: Specialized alu
  • Středové složení: Ocelová osa (čtyřhran)
  • Řidítka: Specialized Bull Moose
  • Řadicí páčky: Suntour Power Thumb - bez indexace
  • Přesmykač: SunTour aRX (4300)
  • Přehazovačka: SunTour aRX (4300)
  • Brzdové páky: Tommaselli Racer
  • Přední brzda: Shimano Deore XT MC70
  • Zadní brzda: Shimano Deore XT MC70
  • Kliky: SunTour aRX (4300)
  • Převodníky: SunTour aRX (4300)
  • Náboje: Specialized
  • Ráfky: Araya 26 x 1.75"
  • Pláště: Specialized Stumpjumper
  • Rychloupínáky: Pevné osy
  • Sedlovka: SR Laprade
  • Sedlo: Avocet Touring II
  • Pastorky: Šroubovací Suntour 5 rychlostí
  • Pedály: Suntour XC II
  • Hmotnost: 14,5 kg


  • Jestli nějaké kolo opravdu ovlivnilo scénu horské cyklistiky, pak je to asi právě první Stumpjumper. Kombinací rozumné cenové politiky, levné výroby v zámoří a solidního technického základu kombinovaného s vlastními nápady přinesl ježdění v terénu běžným jezdcům. Stejné pragmatické myšlení přitom udržuje značku Specialized mezi nejvlivnějšími firmami udávajícími směr v cyklistice i dnes.

    Další zajímavé stroje a linky:

  • The Buildcycle podcast - rozhovor s Mikem Sinyardem
  • Historie kol Specialized Bicycles na Mombatcycles.com
  • MBAction.com článek s dobovými fotografiemi a prospekty.
  • Zdroj fotografií: jecnak

    [Úvodní foto: Specialized Stumpjumper 1982]

    report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
    clear
    Proč se Ti článek nelíbí?
    Odeslat zpětnou vazbu
    Formulář se odesílá

    Komentáře

    Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
    Formulář se odesílá
    Přidej komentář
    Formulář se odesílá

    Podobné články

    Slingshot - když nemáte trubku, použijte lanko

    Slingshot - když nemáte trubku, použijte lanko

    Hon za pohodlím provází cyklistiku už od vynálezu jízdního kola. Jedno z opravdu zajímavých a kupodivu funkčních řešení nabízí Slingshot.
    Answer Manitou FS - mezi průkopníky

    Answer Manitou FS - mezi průkopníky

    Celoodpružená kola Manitou byla ve své době považována za revoluční a v podstatě používala konstrukci nohou přední vidlice pro zadní vzpěry rámu. Jaké jsou další technické zajímavostí této legendy?
    Když ji miluješ (cyklistiku), není co řešit…

    Když ji miluješ (cyklistiku), není co řešit…

    Dubnové počasí nás nejdříve rozmlsalo letními teplotami, slunce vysušilo silnice, lesní cesty i stezky a vytvořilo ideální podmínky pro všechny možné druhy cyklistiky…, ale v půlce měsíce najednou přišla rána a s plnou parádou se vrátila zima.
    keyboard_arrow_up