Zdroj: Breezer Beamer Softail

Odvěký hon za pohodlím na jízdním kole má nespočet řešení a jedním z nejzajímavějších je bezesporu systém SRS.

Abych uvedl věci na pravou míru, je třeba začít historií samotné značky Breezer a k ní přidat následně i historii firmy Softride se systémem SRS, jelikož na tomto kole jedno bez druhého nemůže existovat.

Joe Breeze (narozen 1953), zakladatel značky Breezer, je rámař z USA a jeden jezdců a stavitelů, kteří stáli u zrodu horských kol. K cyklistice se dostal už jako dítě a v roce 1971 podnikl cyklotour po Evropě, kde se poprvé seznámil cyklistickou kulturou Nizozemí a Itálie. V roce 1974 staví svůj první rám a o tři roky později pak spatří světlo světa jeho první MTB. Jedná se vlastně o vůbec první MTB postavené z nových dílů. Ostatní MTB té doby jsou obvykle přestavěné a upravené cruisery Schwinn z 30. a 40. let. A jelikož je o jeho kola zájem, vyrábí postupně další a další. Pořád se ale jedná spíše o raritu v moři upravených starých cruiserů “klunkers” od Schwinnu, takže jsou jeho kola obecně nazývána Breezery.


I v následujících letech Joe zůstává uprostřed MTB scény a je jedním z organizátorů a úspěsných závodníků Repack závodů, kdy se zúčastnil 19 z 24 Repacků a desetkrát vyhrál. Repack byly první oficiální MTB závody na světě a účastnila se jich taková jména, jako je Tom Ritchey, Charlie Kelly, Gary Fisher a právě Joe Breeze. Jméno Repack dává závodům podojezdový rituál repakování čili opětovného domazání zadního náboje (torpéda). Jako hlavní brzda se “torpédo” při každém ze závodů (většinou sjezd) přehřívalo takovým způsobem, že dojezd do cíle byl doprovázen kouřem vařící se vazelíny v náboji.

Vývoj horských kol od lokálních garážovek z oblasti kolem San Franciska k novému cyklistickému odvětví a dodnes známým značkám vlastně proběhl na podzim 1981, kdy Specialized představil první sériové horské kolo Specialized Stumpjumper.


Ani Joe neusnul na vavřínech a mezi lety 1980 a 85 uvádí na trh postupně nové verze Breezerů označované jako Series II a Series III. V roce 1983 je Joe jedním ze zakladatelů NORBA. V roce 86 pak představuje první duralový Breezer a v roce 91 pak celou škálu MTB modelů Lightning, Thunder a Storm. Později také přichází se silničním kolem Venturi s kompaktní geometrií, která je dnes u silničních kol fakticky standardem.

V devadesátých letech sice Joe stále uvádí na trh špičkové modely MTB kol, ale koncem desetiletí se pomalu, ale jistě začíná projevovat změna směřování jeho zájmů k městské cyklistice a commutingu. V roce 2002 pak docela značně otáčí i směřování své firmy Breezer Bikes právě k městské cyklistice a cyklistické dopravě a opouští sportovně závodní orientaci nabídky. O tom, co Breezer Bikes nabízí, se můžete přesvědčit na webových stránkách Breezer.


Úplně první Breezer #1 je dnes součástí sbírky Smithsonian National Museum of American History a je vystaveno v Mountain Bike Hall of Fame, která je součástí Marin Museum of Bicycling ve Fairfaxu (Kalifornie), kde je Joe kurátorem. Muzeum přitom nevystavuje jen MTB kola, ale obecně se zabývá celou škálou cyklistiky a k vidění tu jsou i kola vyrobená v druhé polovině devatenáctého století.

Breezer Beamer

  • Rok výroby: 1993
  • Rám a zadní vidlice: Breezer Beamer Cro-Moly svařovaný metodou TIG
  • Vidlice: Breezer Beamer Cro-Moly
  • Představec: Softride odpružený s nastavitelným předpětím
  • Hlavové složení: Ritchey - závitové
  • Středové složení: Ocelová osa (čtyřhran)
  • Řidítka: karbon
  • Řadicí páčky: Sram gripshift
  • Přesmykač: Shimano Deore XT M737
  • Přehazovačka: Shimano Deore XT M737
  • Brzdové páky: Shimano XTR M900
  • Přední brzda: Shimano XTR M900
  • Zadní brzda: Shimano XTR M900
  • Kliky: Shimano XTR M900
  • Převodníky: Shimano XTR M900
  • Náboje: Pulstar USA straight pull
  • Ráfky: Mavic M231
  • Pláště: Onza K 2,1”
  • Rychloupínáky: Kore
  • Sedlovka: Softride
  • Sedlo: Selle Italia Flite
  • Pastorky: Shimano XTR M900
  • Pedály: Shimano M737
  • Hmotnost: 13,6 kg


  • Součástí horského kola Breezer Beamer jsou odpružené prvky od značky Softride. Tento výrobce jízdních kol se sídlem v Bellinghamu ve státě Washington se specializoval na triatlonová kola se specifickou konstrukcí rámu bez sedlové trubky a sedlových vzpěr. Design zlepšující aerodynamiku i pohodlí jezdce vyvinuli James Allsop a David Calopp.

    Samotný systém odpružení Softride SRS byl představen na výstavě kol Interbike v roce 1989. SRS se skládal ze dvou pěnou vyplněných sklolaminátových kopyt spojených viscoelastickou vrstvou. Původně systém cílil do světa horských kol, kdy Softride vyrobil první horské kolo PowerCurve v roce 1991. Krátce poté Softride uvedl na trh své první silniční/triatlonové kolo s hliníkovým rámem a právě největších prodejních úspěchů dosáhl Softride u triatlonových kol. Ve světě triatlonu té doby to byl opravdový pojem a například na Ironmanu na Havaji v roce 1996 bylo z 857 kol 126 od Softride. Sláva triatlonových “beam bikes” nejen od Softride (beam biky nabízel i Zipp jako modely 2001 a 3001 a Titan-Flex) končí v roce 1999, kdy UCI striktně zakazuje jiné rámy než ty klasické s dvojitým rámovým trojúhelníkem (double diamond). V roce 2007 pak Softride přes všechnu snahu definitivně končí.

    Návrat rámů bez sedlových vzpěr přinesly nakrátko značky Dimond and Cervélo kolem roku 2020. Následovníka se už futuristické Cervélo P5X s kapotáží nedočkalo, opět z důvodů trvajícího zákazu UCI.


    A jak se na tomto Breezeru jezdí? Musím říct rovnou, že tahle zkušenost snese srovnání se Slingshotem. V tomto případě je sice boční tuhost srovnatelná s běžným kolem, ale posed samotný je opravdu originální. Jezdec si při jízdě v sedle připadá, jako kdyby seděl na vodní posteli. Menší nerovnosti cítíte jen v pedálech, zato ty větší se přenášejí do jezdce v podobě houpavých pohybů sedlovky, kdy její netlumený rozkmit běžně dosahující 10 cm, působí v mnoha situacích dost rušivě nebo nebojme se toho slova, děsivě. Doplňme to ještě netlumeným zdvihem představce a úzkými řidítky a o zábavu je postaráno. Určitě by se dalo na kolo po nějaké době zvyknout a vytěžit z jeho schopností maximum. Jenže pro jezdce dnes již zhýčkaného sofistikovanými systémy odpružení působí první stovky metrů a kilometry skoro až děsivě. V mnoha chvílích jsem uvažoval, jestli už pružná sedlovka praskla nebo stále odolává značnému rozkmitu pod 77 kg vážícím jezdcem. Jestli bylo účelem jezdce zcela izolovat od povrchu, po kterém kolo jede, tak se to opravdu podařilo, ale za cenu minimálního citu pro jízdu samotnou. Prakticky se jedná o přesný opak dobového Answer Manitou FS, který šel výrazně sofistikovanější cestou a kolo jízdně snese srovnání se současnými celoodpruženými MTB.

    Na druhou stranu s tímhle kolem opravdu nemáte šanci zapadnout v nudné šedi. Ať už jsem ho jen fotil, nebo na něm kousek jel, všude tenhle stroj působil jako zjevení z jiného světa. A že se jedná o slepou uličku vývoje MTB? Jak dokazuje tento exemplář, nejen Jára Cimrman byl jejich průkopníkem a v tomhle případě se jedná o výjimečně zajímavého průkopníka.

    Další zajímavé stroje a linky:

  • Breezerbikes.eu - současný web výrobce
  • Video o zrodu horských kol
  • Dobové video z roku 1979 z repack závodů - kromě jiného Gary Fisher bez knírku
  • Breezer Venturi na Bike-forum.cz
  • Breezer Storm na Bike-forum.cz
  • Zdroj fotografií: jecnak

    [Úvodní foto: Breezer Beamer Softail]

    report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
    clear
    Proč se Ti článek nelíbí?
    Odeslat zpětnou vazbu
    Formulář se odesílá

    Komentáře

    Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

    Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
    Formulář se odesílá
    Přidej komentář
    Formulář se odesílá

    Podobné články

    Slingshot - když nemáte trubku, použijte lanko

    Slingshot - když nemáte trubku, použijte lanko

    Hon za pohodlím provází cyklistiku už od vynálezu jízdního kola. Jedno z opravdu zajímavých a kupodivu funkčních řešení nabízí Slingshot.
    Specialized Stumpjumper - zakladatel kultu

    Specialized Stumpjumper - zakladatel kultu

    Před čtyřiceti lety spatřilo světlo světa první sériově vyráběné horské kolo, a zároveň tím započala kapitola značky Specialized, která úspěšně pokračuje dodnes.
    Answer Manitou FS - mezi průkopníky

    Answer Manitou FS - mezi průkopníky

    Celoodpružená kola Manitou byla ve své době považována za revoluční a v podstatě používala konstrukci nohou přední vidlice pro zadní vzpěry rámu. Jaké jsou další technické zajímavostí této legendy?
    keyboard_arrow_up