
Nové Shimano XTR 9200 - paní Colombová v plné parádě
Sada XTR M 9100 formálně přesluhovala 3 sezóny a po 7 letech čekání je zde konečně první bezdrátová MTB sada značky Shimano.
Kdo je zvědavý, ať si vyhradí minimálně 30 minut, tohle bude delší čtení.
Konec čekání na Godota - doba plánovaného zpoždění se značně změnila
Pamatuji si ještě, jak jsem před více než sedmi lety psal představení sady M 9100. Tehdy Shimano dobíhalo SRAM v počtu pastorků, jakož i v rozsahu kazety.Zatímco SRAM má na pultech už třetí rok druhou generaci bezdrátových sad XX a X0, tak Shimano po nekonečném oddalování uvedení nového XTR přišlo konečně s novou sadou až dnes, po více než třech letech zpoždění. Kdo pozorně sleduje internet, tak určitě už na nějakém fóru zahlédl podobu nových komponent.
Otázka tak spíš zní, co od nového XTR můžeme čekat a jaké budou jeho nové funkce, než jak bude vlastně vypadat.
A tak jsem se spolu s vámi dočkal konečně i já a tímto sáhodlouhým úvodem bych vás, milé dámy a vážení pánové, pozval k dnešnímu článku, ve kterém se vám vynasnažím přiblížit jednotlivé komponenty nové sady z pohledu dlouholetého fanatika. Ať se líbí, začínáme.

Certifikát spolehlivosti od Shimano Skunk team
Shimano má v cyklistickém světě pověst běžce na dlouhé tratě, který nedělá ukvapené kroky, ale na trh pouští už produkty odladěné, spolehlivé a zároveň cenově přívětivé. Ano, jsem si vědom toho, jak vás už svrbí prsty a máte na jazyku pumpující páčky, vzrazající kazety a podobně...Tak či onak, Shimano si dalo na nové sadě dost záležet a vývoj s testování svěřilo do rukou legendárnímu Skunk teamu, který si já pamatuji ještě od dob vývoje sady Shimano Airlines.
Těžko říct, jestli filozofie nové sady je výsledkem konzervativního uvažování ve vedení Shimana, nebo zabetonováním patentů ze strany hlavního konkurenta SRAM. Ať už je to jakkoli, nové XTR M 9200 Di2 stavělo na ověřených standardech: 12 převodů, zachován zůstal průměr osy klik, nevymyslelo nový standard úchytu přehazovačky na rám ani řazení a dokonce ponechalo i kazety HYPERGLIDE+ s rozsahem 10-51, což znamená maximální zpětnou kompatibilitu.
Přesto Shimano uvádí „fun fact“, že za vývojem a testováním nového XTR-ka je sumárně více než 100 tisíc člověkohodin, což už je úctyhodné číslo. Kombinace technologie HYPERGLIDE+, kde můžete řadit pod zátěží, a elektronického řazení Di2, které využívá extra rychlý protokol pro přenos údajů,

Kliky - šlápání pod obojím
Pokud jste očekávali, že hliník se konečně odstěhuje do Humpolce, tak jste se opět jednou přepočítali. Shimano zůstává věrné hliníkové slitině a uhlík nechává pro americkou konkurenci.Chtěli byste powermetr? Chtít můžete. Shimano XTR, na rozdíl od SRAMu, takovou fičúru v továrním setupu nabízet nebude. V nabídce tak najdete dvojici za studena kovaných klik Hollowtech II se starou známou dutou ocelovou osou o průměru 24 mm.
Kliky jsou vyhotoveny v šedo-stříbrno/černém designu s direct mount převodníky.
Řetězová linka má hodnotu 55 mm, stejně tak jako SRAM kliky. I když mají kliky identický dizajn, XC verze bude odlehčenější, zatímco Trail/Enduro kliky budou mít víc materiálu kvůli vyšší tuhosti a odolnosti. Zesílená bude i stěna osky. Ritchey Rude se v propagačním videu nechal slyšet, že enduro kliky jsou na tom tuhostí podobně jako Sainty.
Převodník je nově vyfrézován na CNC stroji a za zmínku stojí informace, že záběrová strana má více materiálu než „odvrácená“ strana, za účelem úspory nějakých gramů. Na výběr budou převodníky s počtem zubů 28, 30, 32, 34 a 36. mm. Potěšující je, že TR/EN kliky budou dostupné i v délce 160 mm, zatímco XC kliky budou k dispozici v délkách od 165 do 175 mm.

Bezdrátové přehazovačky - ramínka na hlubokou i mělkou orbu
V tomto odstavci budu asi dost subjektivní, ale snad se nikoho nedotknu, když řeknu, že nové šaltry by mezinárodní soutěž krásy asi nevyhrály. Naštěstí většina bikerů pravděpodobně více ocení spolehlivou funkci a sofistikovaný design, na kterém v Shimanu rozhodně zapracovali.Všechny konzervativce potěší i fakt, že Shimano zůstalo u standardního úchytu přehazovačky na patku, takže nebudete potřebovat nový rám ani žádný speciální adaptér.
Kdo čekal, že Shimano adoptuje UDH standard, bohužel odejde s dlouhým nosem a při instalaci si bude muset pěkně postaru nastavit dorazy. Odůvodnění ze strany vývojářů je, že klasický úchyt je o mnoho vhodnější z hlediska ochrany přehazovačky před nárazem, protože umožňuje rotaci přehazovačky a přenáší energii nárazu na rám.
Tolik teorie, pravdu ukáže až praxe
Tvar přehazovačky nese označení Shadow ES, což v překladu znamená, že šaltr je navržen tak, aby minimálně přesahoval úroveň zadní stavby a nebyl na ráně při jízdě v terénu. Navíc všechny potenciální kolizní plochy jsou zaoblené a minimalizují tak zachycení přehazovačky o kameny a její následnou destrukci.
Nechybí zde ani funkce s názvem Automatic Impact Recovery, která v případě nárazu přehazovačky o překážku uvolní servomotor, aby se předešlo jeho poškození a následně přehazovačku vrátí zpět do své polohy tak, abyste mohli v pohodě pokračovat v jízdě téměř bez povšimnutí.
Konstrukčně je nový i mechanismus spojky (tzv. clutch), který nově nedisponuje páčkou aretace.

Od pohledu mohutná baterie je ukryta v paralelogramu, kam se vkládá zespodu a je kryta takzvaným skid platem, který představuje jakýsi nárazník, chránící důležitější části přehazovačky. V případě, že ho „oboucháte“, můžete ho jednoduše vyměnit bez toho, aby vaše vysněné XTR-ko vypadalo po první sezoně jako Joffrey de Peyrac.
Kapacita baterie je 310 mAh, což je v porovnání s 300 mAh AXS baterií jen o dva chlupy více.

Co se týče ramínka, tak to vnější má karbonovou konstrukci a jsou v něm osazeny 13zubové kladky, u kterých nikdo neobjevoval znovu kolo, aby při zapletení větvičky ložisko kladky proklouzávalo, ale selským rozumem použil kladku s plným tělem, díky čemuž do ní logicky nic nezajede.
Jako bonus nebudete muset špárat mix bláta a maziva z tohoto prostoru. Ve srovnání s T-type šaltry má nové XTR kompaktnější ramínko (což znamená menší pravděpodobnost kontaktu s terénem a nízko létajícími větvemi).
A komu by to stejně nestačilo, tak může sáhnout po šaltru s ještě kratším GS ramínkem, který je určen pro kazety s rozsahem 9-45 zubů. Zde budu trochu předbíhat, ale i tyto kazety budou pasovat na standardní Micro Spline ořech. K dispozici budou separátně i 11rychlostní šaltry pro e-biky, které pracují s Linkglide kazetami, respektive místo baterie budou disponovat kabelem, přes který si budou cucat energii z baterie ebiku.

Řazení - ergonomie par excellence
Pokud existuje zásadní rozdíl mezi sadami SRAM a Shimano, tak je to přístup k ergonomii ovládání. Zatímco SRAM v poslední generaci sad Transmission přišel s dvojtlačítkovým ovladačem pod názvem „pod“, tak Shimano se i u elektronického řazení snaží zachovat pocit mechanického řazení – takzvaného řazení s haptickou odezvou.U nového „ikstéerka“ musím uznat, že ergonomii dotáhli téměř k dokonalosti. Řazení můžete jednak posouvat pomocí úchytu I-spec EV v ose x a y, tak jak jste byli zvyklí doposud, a kromě toho můžete samostatně natáčet páčky odřazování a podřazování ve dvou osách, díky čemuž si můžete řazení nastavit dokonale podle vlastních preferencí.
No a abych nezapomněl, ti, co nemají brzdy Shimano, si mohou nahodit řazení na objímkách, jelikož se na něj nezapomnělo.
Co se týče ovládání, tak kromě dvou páček je řazení vybaveno i třetím programovatelným tlačítkem, jehož funkci si můžete nastavit přes aplikaci E-tube a je tedy na vás, jestli si jím budete přepínat obrazovky na Garminu, nebo režim automatického řazení autoshift a freeshift. Sloužit by mělo i na mikronastavení (doladení) chodu přehazovačky.
Řazení disponuje starou známou funkcí dvojitého přeřazení na těžší převod, jak to má i mechanické XT a XTR a podle slov výrobce se v porovnání s mechanickým předchůdcem i zkrátila délka dráhy, která je potřebná k přeřazení převodu. Funkci dvojkliku si v případě potřeby můžete manuálně i vypnout. Na řazení si své místo našla logicky i signalizační diodka.

Brzdy - když vývojáři naslouchají hlasu lidu
Brzdy už od pohledu prošly kompletním redesignem. Tedy alespoň ty (čtyřpístové), které jsou určeny pro kategorii Trail/Enduro. Dvojpístové XC brzdy na první pohled vypadají identicky jako předchozí generace.Změnila se však funkce. Technologie ERGO FLOW posouvá bod otáčení blíže ke gripu, což by spolu s upraveným tvarem karbonové páčky mělo vést k lepší ergonomii při brždění. Zůstává i klasické kombo materiálů - karbonová páčka, žádný servo-wave (model BR-M 9200) a magnéziový jednodílný třmen.
Čtyřpístkové brzdy označené jako BR-M 9220 jsou překopány kompletně nově.
Úpravou prošel mechanismus servo-wave, kolečko nastavení reach se přesunulo do páky, podobně jak to mají řešené brzdy Hayes. Nechybí zde ani regulátor free-stroke, který je nově na imbus a ze spodní strany páky.
Najdete zde i výše zmiňovaný ERGO FLOW design s páčkou vyosenou o 5° směrem nahoru a v neposlední řadě Shimano vyměnilo minerální olej s nižší viskozitou, který má širší rozsah provozních teplot. To by mělo vyřešit několikaletý problém s takzvaným „wandering bite pointem“ a tedy třmeny TR/EN brzd jsou narozdíl od pák vizuálně přívětivější a ve svých útrobách skrývají písty s rozdílným průměrem.

Jednodílné třmeny podle papírových informací znamenají navýšení tuhosti a snížení hmotnosti. Mimo jiné disponují i dvěma odvzdušňovacími otvory, jejichž význam a funkce v PR materiálech nebyly blíže specifikovány. Písty vyfasovaly i nový materiál těsnění, který by měl písty plynuleji vracet na jejich místo.

Nový tvar mají také destičky, u kterých Shimano slibuje, že nebudou ve třmenech chrastit. Pokud jste se obávali, že nová generace brzd přinese opět novou generaci úchytu I-spec, tak si můžete spokojeně vydechnout. I-spec EV žije a zůstává s námi!
Poslední zajímavá informace je ohledně materiálu pístů, které nejsou keramické, ale podle údajů z brožurky se jedná o teplovzdorný organický materiál na bázi pryskyřice.
Kazety - dvanáct kvaltů a dva kalibry
Standardní kazeta s rozsahem 10-51 zubů, nesoucí označení CS-M9200, na první pohled vypadá identicky, ale i zde při detailním zkoumání došlo k více pozitivním změnám. Jednak se mírně upravil tvar hliníkového unašeče, čímž by se mohl eliminovat problém s jeho občasným prasknutím a také vyšší životnosti.Na nové XTR kazetě bude v porovnání s předchozí generací o jeden ocelový pastorek více – a to konkrétně ten s 18ti zuby, který byl dosud titanový.
Největší tři pastorky budou tedy hliníkové, prostřední 4 titanové a 5 nejmenších je z oceli. Opticky se změnila i povrchovka hliníkových pastorků, která již není černá, ale díky našedlé barvě ladí s titanovými pastorky.
Do nabídky však přibyla i druhá kazeta s rozsahem 9-45 zubů a 500%, která naštěstí pasuje na standardní Micro Spline ořech – s tím rozdílem, že si v případě tohoto setupu budete muset pořídit speciální klíč pro povolení matice s menším průměrem.
Určena je zejména pro ty, kdo chtějí použít kombinaci malého převodníku s kratším ramínkem, aby eliminovali možnost kontaktu kola s terénem, případně ušetřili nějaký ten gram.
Zapletená kola a náboje - zamrzlé peklo alias konec kónusů
Set zapletených kol v podání značky Shimano je také déjà vu. Jedna generace je má, druhá zase ne. No a tentokrát po upokojení hladiny standardů jsou zapletená kola s logem XTR opět k dispozici. Teda ne jedna, ale rovnou dvoje.Set určený pro Trail/Enduro představuje kombinaci 29palcových karbonových „hookless“ asymetrických ráfků s vnitřní šířkou 30 mm, vypletených zahnutými (J-bend) 28 nerezovými špicemi na nábojích s průmyslovými ložisky (ano, dobře slyšíte!). Ořech je samozřejmě standard Micro Spline a úhel záběru je 3,5°.
Jak už to u Shimana bývá zvykem, ořech by měl být poměrně tichý a s minimálním odporem. Tentokrát už se ale vyvarovali označení Scylence, které se po slavnostním představení jaksi potichu odporoučelo do cyklistického propadliště dějin.
XC kola, stavěná více na hmotnost, mají přímé (straightpull) titanové špice v počtu 24 kusů a asymetrický ráfek s vnitřní šířkou 29,6 mm.
K dispozici budou samozřejmě i samostatné náboje, které dostanete buď s 28 a 32 dírami a v boost standardu, ovšem pouze pro J-bend špice. I zde platí, že kónusy se konečně odporoučely a náboje jsou komplet všechny s přírubou na centerlock.
Tolik teorie, ale co praxe? Lepší jednou vidět, než pětkrát číst
Jedna věc jsou propagační materiály a tabulkové hodnoty, druhá ostré nasazení v reálu. V případě této premiéry měl však Imroman možnost novou sadu i vyzkoušet den v předstihu a jeho dojmy a postřehy se dozvíte v následujícím videu.Pár slov na závěr
Ať už na vás nová sada XTR M 9200 zanechala jakýkoli dojem, myslím, že je jen a jen dobře, že tímto počinem přišel SRAM o monopol a my tak máme na výběr o jednu alternativu víc. A větší konkurence v praxi znamená obvykle i tlak na snižování ceny, což je opět plus pro každého spotřebitele.Pokud se k tomu navíc přidá proklamovaná odolnost, ergonomie, spolehlivost a avizovaný příchod nižších bezdrátových sad, jejichž fotky mimochodem již na internetu kolují, tak si myslím, že už teď máme všichni docela slušný důvod k radosti.

Poznámka pod čarou
Mrzí mě to, ale do uzávěrky článku nám nebyly doručeny údaje o doporučených maloobchodních cenách. Hmotnost komponentů taky nemáme úplně kompletní, ale známe váhu základní části, kterou Imroman na představení převážil, tak doplníme alespoň ty. Přehazovačka s baterkou váží 415 gramů (393 bez baterie), kazeta v rozsahu 10-51 váží 372g, řazení 98g a pedály 320g.
Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře