Hliník v cyklistice

Jedním z mnoha materiálů používaných v cyklistice pro výrobu rámů je dural. V průběhu historie určovaly použití duralu nejen v cyklistice objevy v oblasti fyziky, technologie, ale i průmyslových metod výroby.

První hliníkové bicykly se objevily ve Francii už v roce 1890, když se jen čtyři roky předtím podařilo Francouzi Héroultovi a nezávisle na něm Američanu Hallovi zvládnout průmyslovou výrobu elektrolýzou, a umožnili tak reálné použití tohoto kovu. Hall-Héroultův proces se k výrobě hliníku používá dodnes.


V éře počátku hliníkových bicyklů vynikala mezi lety 1896 a 1897 americká značka Lu-mi-num ze Saint Louis (Missouri). Známá je především nádhernými odlévanými rámy, které měly aerodynamické prvky, jaké známe například z legendárního Cinelli Laser. Nedokonalá technologie výroby, neprozkoumaná metalurgie slitin hliníku, ale i nezvládnuté zpracování rámů větší rozšíření hliníku v cyklistice posunuly až na dobu o mnoho desítek let pozdější.


Zlatou éru jízdních kol z leteckého duralu odstartoval vlastně až pád německé vzducholodě Zeppelin LZ129 Hindenburg v roce 1937 na letišti v New Jersey. Do té doby totiž většina produkce duralu směřovala do výroby vzducholodí a letadel, takže následný útlum v produkci vzducholodí uvolnil trh s duralem i pro cyklistický průmysl.


Jízdní kolo z duralu však stále zůstávalo v rovině luxusu a exkluzivity. Vrcholem francouzské produkce byla značka Caminargent (úvodní foto), jejíž kola z osmihranných trubek s bohatě zdobenými mufnami už spadala spíše do kategorie šperků. O stupeň níže byly značky Mercadural (Mercier), Aviac, Duravia a výrobce leteckých motorů a motorek Gnome et Rhône (foto níže - kolo s béžovými boky plášťů a brašnami). Špičkové bezmufnové duralové bicykly v malých sériích vyráběl francouzský rámař Nicola Barra. V USA v polovině 30. let zazářila značka Monark s nádhernými cruisery Silver King a v Japonsku zase s exotickými koly značka Mitsubishi. Tato kola byla vyrobena v letech 1946 - 1947 z duralu původně určeného na výrobu stíhaček Zero, které Američané zničili na sklonku II. světové války při náletech na továrnu společnosti Mitsubishi ve městě Nagoya. Některý materiál tak pocházel přímo z torz stíhaček.


Masivnější rozšíření duralových rámů v první polovině 20. století limitovala nízká produkce tohoto materiálu, ale i kvalita zpracování duralu. Rámy byly náchylnější na únavu materiálu, a to z důvodu nekvalitních slitin, vždyť je třeba si uvědomit, že vytvrzování slitin hliníku stárnutím a stavy krystalové struktury byly zvládnuty teoreticky i prakticky až počátkem 40. let 20. století. U svařování změna k lepšímu nastala až po objevu techniky sváření netavící se wolframovou elektrodou v ochranné atmosféře hélia (průkopnická práce firmy Northrop) a později i svařování impulsním proudem. Objevily se také i nové slitiny hliníku.


V profi cyklistice poprvé “ochutnal” dural koncem 60. let pětinásobný vítěz Tour de France Jacques Anquetil a v 70. letech s ním už experimentovalo více výrobců. Nejvýraznějším byl italský výrobce Alan, začátkem 80. let se přidal Peugeot se závodním modelem PX10DU postaveným na speciálních trubkách 979 francouzské společnosti Vitus. Bicykly z trubek Vitus zaznamenaly v profi cyklistice v 80. letech několik významných úspěchů.

Velkým vítězem na duralovém kole byl “pirát” Marco Pantani, který na italském kole Bianchi vyhrál v roce 1998 Tour de France i Giro d´Italia. Duralová kola mají dnes pevné místo ve všech segmentech cyklistiky, byť ta městská už bohužel nemají to kouzlo a půvab francouzských kousků ze 40. a 50. let.


Vyobrazené kolo Duravia vyráběl v letech 1950 - 1954 v malé sérii Charles Dupont z města Lille. Je kompletně v původním stavu, nové jsou jen pláště Michelin. Bicykl zaujme zejména svým puristickým designem s krásnými detaily a precizním zpracováním. Využívá třírychlostní přehazovačku Cyclo. Stroj je k vidění ve Slovenském technickém muzeu v Košicích na letišti.


Slitiny hliníku jsou v cyklistice používány přes sto let a nezdá se, že by potenciál jejich vlastností byl vyčerpán. Zvláště pak použití hydroformingu, použití dalších slitin (scandium), ale i modelování chování metodou konečných prvků přineslo vylepšení vlastností rámů jako konstrukčního celku. Jistě se tak v cyklistice budeme se slitinami hliníku setkávat i v příštích desetiletích.

Text a foto Andrej Fortis - noelgabriel
Překlad a korekce - Tomáš Vitvar - jecnak

Další zajímavé čtení:

report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
mtbiker-komunitaCZ 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Cyklista nebo zákon – kdo je víc..?

Cyklista nebo zákon – kdo je víc..?

„Pane cyklisto, pil jste..? No, dva kousky jsem si dal, na žízeň, ale to snad nevadí, jedu už jenom tady pár kilometrů domů..? Tak to teda docela vadí, a proč vlastně jedete po silnici, když máte hned tady vedle cyklostezku? Tohle vás bohužel vyjde pěkně draho…“ oznamuje přísným hlasem policista cyklistovi, kterého zrovna zastavil k silniční kontrole.
Cyklistické kraťasy - aero i svoboda pohybu PR článek

Cyklistické kraťasy - aero i svoboda pohybu

Pro každou cyklistickou disciplínu jsou typické jiné kalhoty, každý cyklista od nich očekává něco jiného. Bude to obtažený aero model, nebo maximálně pohodlné volné šortky?
Brýle Neon: italský design i kvalita PR článek

Brýle Neon: italský design i kvalita

Léto je tady a s ním slunečné počasí. A protože zrak je potřeba chránit, jsou sluneční brýle neoddělitelnou součástí výbavy každého cyklisty.
keyboard_arrow_up