Podrobné srovnání cyklistických omotávek

Nenápadně se blíží začátek cyklistické sezóny a mnoho z nás sedlajících silniční či gravelová kola pomalu začíná uvažovat, zda by nebylo na čase vyměnit starou potrhanou, propocenou a ošoupanou omotávku řidítek za novou voňavou. Jenže jakou novou omotávku vybrat?

Na trhu je nepřeberné množství typů omotávek a snad každý výrobce u kterékoliv ze svých omotávek mnohdy slibuje až nadpozemské vlastnosti. Z toho důvodu jsem se rozhodl vybrat pár omotávek z našeho trhu a trochu podrobněji je proklepnout. Věřím, že toto srovnání bude nápomocné všem cyklistům, kteří při výběru omotávky tápou a nejsou si jisti, na které vlastnosti omotávek se zaměřit a jak moc věřit v popiscích údajům od výrobce.


Obrovské množství všemožných omotávek dostupných na trhu jsem se snažil roztřídit do jednotlivých kategorií a z nich jsem následně vybral jednoho zástupce, který danou kategorii bude reprezentovat ve srovnávacím testu. Ideální by samozřejmě bylo srovnat všechny omotávky na trhu, protože vlastnosti jednotlivých omotávek v totožné kategorii se mohou výrazně lišit, ale to bohužel není reálně moc dobře proveditelné. I přesto však následující srovnání může přinést určité ujasnění pohledu na každou danou kategorii či konkrétní omotávku.

  • Nejlevnější korkové omotávky - omotávka Force
  • Dražší korkové omotávky - FSA Ultra Cork
  • Omotávky s menší tloušťkou - Pinarello Nastro Dry 1,8 mm
  • Omotávky protiskluzovým povrchem - Fabric Knurl
  • Omotávky se semišovým povrchem - Ciclovation Advanced Velvet Touch
  • Silikonové omotávky - Esi Grips RCT Wrap
  • Omotávka s antivibračními podložkami - Selle Italia Shock Absorber Kit
  • A jako bonus omotávka značně populární mezi uživateli, kterou používá i Peter Sagan - Supacaz Super Sticky Kush Galaxy

Část 1 - obsah balení, první dojmy


Force korková

Force je jedna z nejlevnějších omotávek na trhu. Balení je nejjednodušší, jaké si dokážete představit - v papírové krabičce naleznete 2 ks samotné omotávky, plastové záslepky do řidítek a ukončovací lepicí pásku, která už od pohledu vypadá, že moc dobře lepit nebude. Omotávka má standardní lichoběžníkový průřez typický pro korkové omotávky, ani vzhled s hnědými korkovými částečkami rozptýlenými v pěnovém materiálu EVA ničím nevybočuje z řady. Na povrchu omotávky je v pravidelných rozestupech vylisováno logo výrobce a na řidítkách omotávka drží pomocí tenké oboustranné lepicí pásky. Díky otvorům v balení se dá pohmatem vyzkoušet povrch omotávky bez rozbalení krabičky.

Force korková omotávka - obsah balení
Průřez a detail povrchu korkové omotávky Force.

FSA Ultra Cork

FSA je rovněž klasická korková omotávka, platí pro ni totéž, co pro výše zmíněnou Force. Na pohled jsou hnědé částečky korku výrazně jemnější a vyskytují se v menším množství než u Force.
Pro případné zájemce o koupi si dovolím připsat drobné upozornění. FSA vyrábí dva druhy této korkové omotávky, jedna je s uchycením pomocí oboustranné lepicí pásky (Ultra Cork) a druhá na řidítkách drží pomocí gelového proužku (Ultra Gel). Zřejmě někde na začátku dodavatelského řetězce vznikla chyba a omotávky Ultra Cork se na e-shopech zcela běžně vyskytují s názvem Ultra Gel i přesto, že nemají gelový proužek. Tato chyba se dle fotek na e-shopech týká nejen českých, ale rovněž osvědčených zahraničních e-shopů. Před koupí tedy doporučuju ověřit, zda se na daném e-shopu opravdu jedná o gelovou variantu, ať nedostanete běžnou nalepovací korkovou, jako se tomu stalo v mém případě.

FSA Ultra Cork - obsah balení.
FSA Ultra Cork - průřez a detail povrchu.

Pinarello Nastro Dry 1,8 mm

Jedna z nejtenčích omotávek na trhu nabízí povrch v podobě umělé kůže, která však působí až příliš uměle a lacině. Omotávka je po celé délce perforovaná drobnými dírkami a rovněž jsou po celé délce provedená loga výrobce, v našem případě v oranžové barvě. Základní materiál působí jako výrazně slisovaná plsť, na které je nanesen povrch imitující onu zmiňovanou umělou kůži. Omotávka se na řidítka přichycuje pomocí oboustranné lepicí pásky. V balení kromě samotných omotávek naleznete plastové záslepky do řidítek, dva kousky omotávky k překlenutí brzdových pák a ukončovací samolepící pásky. V krabičce je sice otvor, ale je příliš malý, a osahání povrchu omotávky proto není bez rozbalení moc dobře možné.

Pinarello Nastro Dry 1,8 mm - obsah balení.
Pinarello Nastro Dry 1,8 mm - průřez a detail povrchu.

Fabric Knurl

Omotávka výrobce známého svým inovativním a neotřelým přístupem ke svým výrobkům slibuje protiskluzový povrch. Balení v podobě průhledné plastové krabičky skrývá kromě samotných omotávek rovněž záslepky do řidítek, tentokrát v rozpěrném provedení, které slibuje lepší držení v řidítkách, a černou ukončovací pásku. Samotná omotávka je tvořena z bílého pěnového materiálu, na jehož povrchu je nanesena barevná gumová vrstva s kosočtvercovou texturou a vylisovanými logy výrobce. Omotávka tentokrát na řidítkách nedrží pomocí oboustranné lepicí pásky, ale pomocí gelového pásku. Na krabičce je přilepený kousek omotávky, takže osahání je naprosto bezproblémové i bez rozbalení.

Fabric Knurl - obsah balení.
Fabric Knurl - průřez a detail povrchu.

Ciclovation Advanced Velvet Touch

Po otevření krabičky se vám naskytne pohled na omotávku s nejpříjemnějším povrchem v tomto testu. Přibaleny jsou rozpěrné záslepky do řidítek a dvě pružné gumové ukončovací pásky, které vypadají, že na rozdíl od pásek předchozích výrobců budou opravdu dobře držet. Omotávka je po celé délce perforována malými dírkami a nenaleznete na ní jediné logo výrobce. Spodní vrstva je tvořena červenou pěnou a horní pohmatová část je černá a opravdu příjemná na dotek. Díky této vlastnosti předpokládám, že by mohla být preferovaná především cyklisty jezdícími bez rukavic. Spojení s řidítky zajišťuje široký gelový proužek na spodní straně omotávky. Na balení je přichycen kousek pásky, osahání je tedy možné i bez rozbalení.

Ciclovation Advanced Velvet Touch - obsah balení.
Ciclovation Advanced Velvet Touch - průřez a detail povrchu.

Esi Grips RCT Wrap

Silikonová omotávka výrobce, který se mezi bikery proslavil svými vychvalovanými i nenáviděnými gripy ze stejného materiálu. Omotávka slibuje nadstandardní tloušťku 4 mm, kterou je při omotávání řidítek možno regulovat dle síly natažení omotávky. Při rozbalení plastové krabičky se na vás vyvalí aroma připomínající první roztáhnutí nafukovacího lehátka koupeného ve stánku u Jadranu. Nicméně balení je obsáhlé, naleznete v něm kromě samotných omotávek rovněž kousky pro překlenutí pák, velice zajímavé silikonové ukončovací lepicí pásky, plastové záslepky do řidítek a jako bonus jeden pár samolepek s logem výrobce a návod s postupem omotávání. Samotná omotávka má poměrně neobvyklý průřez a je prosta jakéhokoliv loga či perforace. Díky svému materiálu se obejde bez gelového či samolepícího proužku pro uchycení na řidítka. Bohužel povrch omotávky si nelze osahat bez rozbalení krabičky.

Esi Grips RCT Wrap - obsah balení.
Esi Grips RCT Wrap - průřez a detail povrchu.

Supacaz Super Sticky Kush Galaxy

Omotávka, která je mezi cyklisty velice oblíbená. A mimo jiné ji vozí i Peter Sagan, což by mohl být ten důvod oblíbenosti mezi cyklistickou veřejností. Po rozbalení krabičky patří mezi podobně aromatické omotávky jako výše zmíněná Esi Grips, i když ne v tak velké míře. Spodní vrstva je pěnová, horní pak gumová, avšak poměrně příjemná na dotyk. Na povrchu omotávky je po celé délce vyražen geometrický vzor charakteristický pro tohoto výrobce. Styk s řidítky zajišťuje oboustranná lepicí páska a v balení kromě omotávek naleznete rozpěrné záslepky do řidítek a zakončovací lepicí pásky z podobného gumového materiálu jako u omotávky Ciclovation. Bohužel opět si na omotávku nelze sáhnout bez rozbalení.

Supacaz Super Sticky Kush Galaxy - obsah balení.
Supacaz Super Sticky Kush Galaxy - průřez a detail povrchu.

Selle Italia Shock Absorber Kit

Antivibrační sada skládající se z omotávky Selle Italia SG-Tape a tlumících podložek. V balení naleznete omotávky, sadu tlumících podložek umístitelných do míst, kde se držíte při spodním úchopu, sadu tlumících podložek pro horní úchop, kousky omotávky pro zakrytí přechodu u pák, plastové záslepky řidítek a ukončovací lepicí pásky. Samotná omotávka se skládá ze tří vrstev, nejblíže řidítek je tlumící vrstva, na ní lisovaná plsť a horní vrstvu tvoří gumový povrch s výrazným lisovaným vzorem ve tvaru drobných kosočtverců. Po celé délce omotávky je rovněž vylisován a bílou barvou zvýrazněn název výrobce. Omotávka působí tuhým dojmem a řidítkách drží pomocí poměrně široké oboustranné lepicí pásky. Na krabičce nenaleznete žádný kousek určený k osahání, musíte ho rozbalit.
Samotnou kapitolou jsou u této sady tlumící podložky, které jsou složeny ze tří vrstev materiálu - pěnový materiál na spodní straně, gel uprostřed a horní strana je překrytá tkaninou z umělých vláken. Těmto tlumícím podložkám budu věnovat jeden odstaveček na konci testu, ale rovnou prozradím, že byť jsem se na ně těšil, tak jsem z nich ve výsledku byl spíš zklamán.

Selle Italia Shock Absorber Kit - obsah balení.
Selle Italia SG-Tape - průřez a detail povrch.
Tlumící podložky.

Část 2 - srovnání technických parametrů omotávek


V této části se podíváme na reálné parametry omotávek. Zaměříme se na tloušťku omotávek, zda realita odpovídá tloušťce udávané výrobcem, zjistíme, jak jsou omotávky dlouhé, a taky je položíme na váhu.

Tloušťka

Na grafu níže je znázorněno, jakou tloušťku omotávky deklaroval výrobce a jakou tloušťku omotávky jsem ve skutečnosti naměřil.
Tloušťka udaná výrobcem u omotávek Pinarello, Ciclovation, FSA a Supacaz odpovídá realitě. Tloušťku o poznání větší než uvedenou výrobcem jsem naměřil u omotávek Force, Selle Italia a Fabric. Pouze u Esi Grips jsem naměřil tloušťku výrazně menší, než jaká byla deklarovaná.

Porovnání reálné tloušťky omotávek s údaji uvedenými výrobci.

Délka

Délka omotávky je rozměr, který většina lidí při koupi neřeší, zvláště u širších gravelových řidítek může ale hrát velkou roli. Mezi nejkratší a nejdelší omotávkou je rozdíl nezanedbatelných 330 mm. Nejkratší omotávkou v testu byla silikonová Esi Grips, která sice slibuje výrazné protažení, ale při snaze omotat řidítka široká 440 mm byla její délka 1840 mm už poměrně hraniční. Délku pod 2000 mm měly i korkové omotávky Force a FSA.

Porovnání skutečných délek omotávek (pro jednu stranu řidítek).

Hmotnost

Dalším zajímavým porovnáním, a pro mnoho cyklistů i jedním z nejdůležitějších, je hmotnost omotávek. Mohlo by se zdát, že u takto lehkého komponentu, kterým omotávka je, budou hmotnosti všech omotávek plus minus stejné. Pokud ale napíšu, že nejtěžší omotávka Esi Grips je více než třikrát těžší než nejlehčí FSA Ultra Cork, nejedno oko zbystří…
Při zjišťování hmotnosti jsem vážil samostatně omotávky a samostatně záslepky do řidítek, celkový výsledek pak tvořil součet těchto dvou hodnot. Z grafu udeří do očí zejména omotávka Supacaz, která je sice v celkové hmotnosti až na pátém místě, ale na toto místo ji odsouvají těžké záslepky do řidítek. Pokud bychom je nahradili obyčejnými plastovými, pak se Supacaz dostává na třetí místo za dvě nejlehčí korkové omotávky.

Porovnání hmotností kompletních setů (2 ks omotávka + 2 ks zátka do řidítek)
Kvůli tomu, že omotávky jsou různě dlouhé, jsem následně v druhém grafu hmotnost omotávky přepočítal na jednotnou délku 1000 mm a neuvažoval záslepky do řidítek, což umožní reálněji vidět skutečnou hmotnost omotávek nezávisle na jejich délce. I z tohoto grafu je jasně patrné, že u Supacaz zátky dělají opravdu velkou část celkové hmotnosti.

Hmotnost omotávek vztažená na 1000 mm jejich délky.
Potěšujícím zjištěním byl fakt, že výrobci u omotávek uvádějí hmotnost poměrně přesně. Takřka u všech omotávek se vejdeme do 10 % hmotnostního rozdílu, který lze ještě tolerovat. Lehce nad tuto toleranci se dostala pouze omotávka Esi Grips. Naopak hmotnost menší než udávanou výrobcem jsem zjistil u omotávek FSA, Selle Italia a Fabric. Jedinou omotávkou, kde výrobce trefil hmotnost na gram přesně, je korková Force.

Porovnání reálné hmotnosti a hmotnosti udávané výrobcem.

Část 3 - experimenty


V této části jsem se zabýval pokusy, které by mohly simulovat chování omotávek v reálném provozu a přiblížit nám jejich vlastnosti, které ne každého napadnou v domácích podmínkách ověřit.

Nasákavost

Prvním z pokusů, který by mohl simulovat chování omotávky například při delší jízdě v dešti, byl test nasákavosti omotávky. Test probíhal zvážením hmotnosti omotávky v suchém stavu a následném ponoření pod vodu po dobu 10 minut. Po této době jsem omotávku vytáhl, osušil povrch protažením ručníkem a opět jsem umístil omotávku na váhu. Rozdílem hmotnosti v suchém a mokrém stavu jsem zjistil, kolik ml vody omotávka nasála.
Při pohledu na graf níže je jasně vidět, že při tomto testu se nám pole rozdělilo na dvě poloviny s poměrně výraznou hranicí. Naprosto zanedbatelné množství vody nasála silikonová omotávka Esi Grips, která k mému překvapení byla následována dvojicí korkových omotávek s nepatrně větším množstvím nasáté vody. Mezi korkové omotávky se vklínila protiskluzová Fabric. Nicméně výsledky jsou u těchto tří omotávek srovnatelné.
Když přeskočíme na opačnou stranu spektra, největší množství vody nasála trojice omotávek Pinarello, Selle Italia a Ciclovation. Za pozornost stojí zejména lehká omotávka Pinarello, která tímto svou hmotnost zvýšila o 117 %, tedy svou hmotnost více než zdvojnásobila. Zhruba uprostřed mezi nejlepším a nejhorším výsledkem stojí omotávka Supacaz. U této omotávky je zajímavostí, že ze všech omotávek měla s přehledem největší tendence na hladině plavat. Toto svědčí o velkém množství vzduchových bublinek v základním materiálu, které by mohly mít příznivý vliv na pohodlí a tlumení rázů.
Na závěr stojí k zamyšlení úvaha, co je vlastně z pohledu jezdce lepší. Schopnost dobře nasáknout vodu, a tedy i pot, nebo naopak nechat tekutiny na povrchu? Na to je těžké odpovědět, protože do hry vstupuje spousta dalších faktorů (například zda člověk jezdí s rukavicemi, či bez rukavic, jaké venku zrovna panuje počasí, apod.) a pravděpodobně preference cyklistů budou různé. Taky je třeba si uvědomit, že většina omotávek má jádro a povrchovou vrstvu z jiného materiálu a při namotání na řidítkách bude mít voda ztíženou cestu k více nasákavému jádru omotávky.

Množství vody, které do sebe byly omotávky schopny vstřebat během deseti minut pod vodou.

“Klouzavost” povrchu za sucha a za mokra

Jednou z důležitých vlastností je i to, jak je omotávka kluzká a jak stabilní úchop nabízí, ať už při jízdě v rukavicích, či bez rukavic. Jelikož simulace drsnosti samotných rukou či rukavic je reálně neproveditelná, rozhodl jsem se pro testování klouzavosti použít jakožto klouzající předmět polykarbonátovou čočku z automobilového světlometu. Ta díky svému povrchu s nejnižší možnou dosažitelnou drsností a díky své vypouklosti a stykem s omotávkou pouze v malém bodě eliminuje zkreslující vliv různých profilů omotávek.
Test probíhal napnutím omotávky na pevnou podložku, následně se na omotávku umístila čočka, podložka se začala naklánět a měřil se úhel naklonění, při kterém se čočka dala do pohybu a začala po omotávce sjíždět. Testoval jsem za dvou různých podmínek, nejdříve suché omotávky a následně omotávky navlhčené vodou z rozprašovače.

Nákres měření klouzavosti omotávek.
Vítězem testu za sucha se stala omotávka Selle Italia, na které začala čočka sjíždět až při úhlu naklonění 61°. Na druhém a třetím místě se umístily omotávky Supacaz a Ciclovation, které měly výsledek takřka totožný (51° a 50°). Až s poměrně velkým rozdílem za nimi se umístila omotávka Fabric, kterou výrobce specifikuje jako protiskluzovou. Překvapením u Fabricu je ovšem výsledek za mokra, kdy se tato protiskluzová omotávka umístila až na chvostu startovního pole a patřila mezi nejvíce kluzké omotávky s výsledkem srovnatelným s korkovými Force a FSA. Naopak nejlépe si za mokra vedla Ciclovation, jejíž výsledek nebyl příliš odlišný od suchého stavu, podává tak spolu s Esi Grips nejvíce vyrovnaný výsledek. Největší rozdíl mezi klouzavostí za sucha a za mokra je patrný u omotávky Selle Italia.

Klouzavost omotávek za sucha (modré sloupce) a za mokra (červené sloupce). Určující je úhel naklonění podložky, větší hodnota v grafu znamená méně klouzající omotávku.

Tlumení vibrací

V dalším pokusu jsem se chtěl zaměřit na vlastnost, která je u omotávky jednou z nejdůležitějších, ale při jejím hodnocení se musíme spoléhat převážně na vlastní dojmy, a porovnání více druhů omotávek tak může být více či méně zkreslené. Tou vlastností je schopnost tlumit vibrace, které od nerovností povrchu prostupují až do řidítek.
Metoda testu byla jednoduchá - pod konferenční stolek jsem napnul omotávku, ze stolku jsem na omotávku pustil gumovou skákací kuličku a pomocí zpomaleného videa sledoval, do jaké výšky se kulička od omotávky odrazí. K určení výšky odrazu pomohl metr umístěný na nohu stolu. Tyto hodnoty vidíte na grafu níže. Pro lepší porovnání výsledků jsem do grafu přidal jeden sloupec značící výšku, do které se kulička odrazila od samotné podlahy. Vyhodnocení je pak už jednoduché, menší výška odrazu kuličky znamená větší schopnost omotávky utlumit vibrace.

Nákres postupu měření tlumení vibrací.
Jako omotávka nejvíce tlumící vibrace se ukázala Supacaz a to s poměrně velkým náskokem. Následovaná byla dvojicí se stejným výsledkem - Fabric a Selle Italia. Nejvíce překvapený jsem byl z výsledku tlusté silikonové omotávky Esi Grips, která se umístila až na posledním místě. Přeci jen by člověk u této omotávky očekával velkou míru tlumení, ale ve skutečnosti je tomu přesně naopak. Před Esi Grips se dokonce umístila i tenká omotávka Pinarello.

Tlumení vibrací. Nižší hodnota v grafu značí menší odraz kuličky od omotávky, omotávka tedy dokáže lépe tlumit vibrace.

Omotávání

Na rozdíl od předchozích pokusů je toto odstavec, ve kterém budu hodnotit ryze dle pocitů. Jednoznačnou jedničkou ve snadnosti omotání řidítek je omotávka Fabric. Pro okopírování oblouků není potřeba žádného silného natahování, omotávka se krásně přizpůsobí všem tvarům. Podobně si stojí i výrobky Ciclovation a Supacaz, ale je už potřeba použít větší sílu při natahování. Fabric i Ciclovation drží pozici pomocí gelového proužku, který mám raději než lepicí pásku, kterou je mnohdy při výměně omotávky obtížné sundat z řidítek. Další omotávkou stojící za povšimnutí je Selle Italia, která po namotání díky svému výrazně lichoběžníkovému průřezu vytvoří takřka rovnou plochu, žádné “buřtíky” typické pro korkové omotávky, testované Force a FSA v tomto ohledu nebyly výjimkou. U těchto dvou korkových omotávek bych se pozastavil a uvedl zajímavý detail. Byť si ve všech předchozích testech vedly podobně a mají i podobnou hmotnost a tloušťku, při omotávání byl mezi nimi výrazný rozdíl. Omotávka FSA je výrazně pružnější, snáze se natahovala a lépe kopírovala tvary řidítek. Překvapením pro mě byla omotávka Esi Grips. Ze všech testovaných omotávek je s přehledem nejpružnější a krásně kopíruje tvary řidítek, ale právě díky své velké pružnosti pro mě bylo obtížné omotat řidítka stejnoměrnou tloušťkou a omotání prostě nebylo vzhledově žádná hitparáda.

Takřka rovná plocha vytvořená omotávkou Selle Italia...... a naopak “buřtíky” typické pro korkové omotávky, v tomto případě FSA.

Část 4 - antivibrační sada Selle Italia Shock Absorber Kit


Krátkou samostatnou kapitolu jsem se rozhodl věnovat této antivibrační sadě. Měl jsem od ní velká očekávání, ale výsledek je spíše zklamáním. Samotné výstelky mají poměrně velkou tloušťku (v nejtlustším místě 12 mm) a tím výrazně mění tvar průřezu řidítek, z mého pohledu ho dělají méně anatomickým a jejich držení je prostě jiné, příliš mi nesedlo. Rovněž samotný materiál tlumících výstelek mě příliš nenadchl. Na pohmat mi evokuje kaučukový topenářský návlek určený k izolaci trubek. Na druhou stranu podložkám nelze upřít znatelné tlumící vlastnosti, ale je to právě za cenu změny průřezu řidítek. Dalším negativem je pohyb a “žvejkání” omotávky způsobené velkou výškou a přílišnou měkkostí podložek. Například gelové tlumící polštářky pod omotávku Specialized BG Bar Phat, které jsou výrazně nižší, na obvodu řidítek pokryjí větší plochu, a tím pádem z kruhového průřezu neudělají tak výrazně oválný, mi připadají jako lepší řešení. Kladným bodem tlumících podložek od Selle Italia je hmotnost. Sada čtyř kusů podložek váží dohromady pouhých 42 g, pro srovnání zmiňovaná sada Specialized váží 95 g.

Průměr řidítek bez tlumící podložky.Vertikální rozměr řidítek s tlumící podložkou naroste zhruba o 12 mm.

Průměr řidítek s omotávkou.Vertikální rozměr řidítek s tlumící podložkou pod omotávkou naroste zhruba o 8 mm.

Závěr


Jak jsme si na předchozích řádcích mohli přečíst, mezi různými omotávkami jsou větší rozdíly, než by mnozí očekávali. Většina lidí se při výběru omotávky řídí její tloušťkou, ale jak jsme mohli vidět, není to zrovna údaj, který by výrobci plně dodržovali. Jiná skupina cyklistů se řídí dle hmotnosti. Tato skupina je na tom o něco lépe než předchozí, protože v udávaných hmotnostech jsou výrobci poměrně přesní. Opomíjenou, ale důležitou veličinou je délka omotávky. Tu bohužel naprostá většina výrobců neuvádí, ale je to údaj, který by měl zajímat především majitele gravelů, u kterých je trendem používat řidítka širší než tradičních silničních 400-440 mm. Vyvarujete se tak při instalaci nepříjemného zjištění, že omotávka není na vaše řidítka dostatečně dlouhá.

Dalším důležitým prvkem, zejména u cyklistů preferujících jízdu bez rukavic, bude při výběru omotávky hmatový vjem, jak je omotávka příjemná na dotek. V tomto ohledu u mě na plné čáře vede Ciclovation Advanced Velvet Touch.
Celkovým překvapením testu je z mého pohledu omotávka Supacaz, kterou jsem měl zařazenou spíše mezi výrobky, které sází více na marketing než na skutečné kvality. Ale tento test mi můj názor vyvrátil. Supacaz je nejen poměrně lehká, neklouže za sucha ani za mokra, ale ze všech testovaných také nejlépe tlumí vibrace. Spolu s výrobky firem Ciclovation a Fabric je Supacaz omotávka, kterou bych si s klidným srdcem zvolil na své kolo a měl jistotu, že jsem instaloval kvalitní výrobek se solidními vlastnostmi, který mě nezklame.

Naopak velkým zklamáním byla silikonová omotávka Esi Grips. Kromě toho, že nenasává vodu (což z jiného úhlu pohledu může být výhodou), neexceluje v žádných jiných parametrech a pěkné omotání řidítek je obtížnější, než by člověk od pružné silikonové omotávky očekával. Rovněž je překvapením, že je poměrně kluzká a tlumí vibrace nejméně ze všech testovaných, což je zarážející zejména vzhledem k poměrně velké tloušťce 3,4 mm. Ze všech testovaných omotávek je Esi Grips nejkratší, což ale částečně dohání svou pružností. Za cenu snížení tloušťky se tedy dá natáhnout do dostačující délky i pro širší řidítka.
Zajímavé bylo sledovat vzájemné porovnání dvou nejlevnějších omotávek v testu, korkových Force a FSA. Takřka ve všech sledovaných vlastnostech byla o chlup lepší nejlevnější omotávka Force. Díky tomu, že je tlustší, než uvádí výrobce, také lépe pohlcuje vibrace. Force ovšem ztrácí v pohodlí omotání řidítek, tady je FSA lepší díky své vyšší pružnosti. Pokud už člověk chce sáhnout po korkové omotávce, musí v porovnání s dražšími omotávkami počítat s podprůměrnými vlastnostmi takřka ve všech ohledech. Ale jak nám porovnání ukázalo, cyklista se v tomto segmentu nemusí bát sáhnout po vůbec nejlevnějším výrobku na trhu, protože oproti dražší variantě korkové omotávky nám levnější výrobek nepřinese žádné výrazně horší vlastnosti, u Force tomu bylo paradoxně přesně naopak.

A na úplný závěr jedno opatrné upozornění - neberte předchozí řádky jako pokus o vědecké bádání. Šlo mi spíše o obecné přiblížení známých i méně známých vlastností, kterými se jednotlivé omotávky liší. Současně jsem chtěl čtenářům ukázat, jak velké rozdíly mezi jednotlivými výrobky mohou být a mnohdy tyto rozdíly byly až překvapující.
info
Testy a představení produktů se realizují s produkty a materiály zapůjčenými od dovozce dané značky nebo z MTBIKER shopu. Jejich obsah a závěr je subjektivním názorem autora.
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
jIrI___ 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Test: Rock Machine Gravelride e500 Touring - (mezi)městský expres

Test: Rock Machine Gravelride e500 Touring - (mezi)městský expres

Gravel s motorem. A k tomu s blatníky, zadním nosičem a integrovaným osvětlením. Pro mnohého bikera i silničáře ztělesnění jejich nočních můr. Ale i přesto zde najdeme skupinku cyklistů, kteří elektrický gravel s “městským paketem” dokáží ocenit. Co všechno tento typ kola dokáže uživatelům přinést?
Unboxing: BMC Kaius 01 THREE - závodní „štěrkolet“

Unboxing: BMC Kaius 01 THREE - závodní „štěrkolet“

Toto kolo bylo vyvinuto a postaveno s jediným hlavním účelem - aby bylo tím nejrychlejším kolem na nezpevněných cestách. Podařilo se v BMC tento cíl naplnit?
Od základu: Gravel, silnice, treking - co nabízejí?

Od základu: Gravel, silnice, treking - co nabízejí?

Silniční kolo je svou konstrukcí stvořeno pro rychlou jízdu po asfaltu. Dokáží však podobnou, ne-li stejnou službu udělat i gravel či trekingové kolo?
keyboard_arrow_up