Co není na Stravě, jako by nebylo. Také jste vyměnili soukromí za „kudos“?

Dávno pryč jsou časy, kdy byl vrcholem záznamu cyklistických výkonů tachometr, který délku trasy určoval jen z toho, kolikrát se magnet připevněný ve výpletu potkal se snímačem usazeným na vidlici. Tehdy se polykači kilometrů mohli svými čísly chlubit leda v hospodě u piva a buď si je vzájemně věřili, nebo ne.

Před nějakými dvaceti či třiceti lety také byla nedílnou součástí výbavy většiny cyklistů i papírová mapa, která často nechyběla ani při plánování trasy nebo jejích zpětných analýz... Když se člověk náhodou někde ztratil, protože na mapě nebyl ten puntík značící aktuální polohu, zeptal se prvního živáčka na cestu, ostatně stejně jako v případě, kdy hledal nejbližší hospodu nebo nádraží. Často si tak z výletu přivezl nečekané zážitky, které zůstávaly jen mezi ním a jeho blízkými, kterým se příhody rozhodl vyprávět.

Dnes už si málokdo dokáže představit, že vyrazí na vyjížďku bez Garmina či podobné hračky, nebo dokonce bez chytrého telefonu. Nejenže si díky těmto vymoženostem moderní doby lépe poradíme v nesnázích, po dojetí navíc máme k dispozici záznam trasy, který můžeme využít pro inspiraci na příště, nebo se naopak poučit z případných nezdarů. A hlavně - v dnešní době digitálních technologií a sociálních sítí - můžete své aktivity sdílet se svými přáteli. A nejen s nimi...

Víte, co s kým sdílíte?

Je samozřejmě fajn mít možnost podělit se o svou trasu a dojmy z jízdy se svými přáteli, kteří vám aktivitu třeba i trefně a vtipně okomentují, případně se s nimi špičkovat, kdo za svou cestu do práce dostal víc „kudos“. Ve chvíli, kdy vyvěsíte aktivitu kupříkladu na Stravu, je ale dobré se zamyslet nad tím, kdo všechno ji uvidí. Například dojíždíte-li pravidelně do práce, asi není úplně žádoucí, aby byla informace o tom, kdy nejste doma, veřejná. Ano, obavy z lupičů mohou působit staromódně či paranoidně, ale to neznamená, že už ze světa vymizeli. V dnešní době jsou navíc přece „in“ i stalkeři, kteří si na vás naopak můžou kdekoli počkat, když budou vědět, kdy a kudy pravidelně jezdíte. Za zamyšlení samozřejmě stojí i vyvěšování aktivit z dovolené, zvlášť jestli vám byt či dům nehlídá smečka krvelačných tygrů, zvažte, jestli aktivity radši nevyvěsit až po návratu.

Jak na to?

Mně se rozhodně osvědčilo aktivity „defaultně“ ukládat jako soukromé s tím, že mám čas si promyslet, jestli a kdy chci kterou zveřejnit. To se dá změnit v nastavení: V menu u své profilové fotky vpravo nahoře zvolíte Settings a následně Privacy controls, kde si v sekci Activities vyberete „Only You“. Až ji budete přejmenovávat, stačí pak jen v rámci ukládání toto nastavení u dané aktivity změnit na „Everyone“, případně „Followers“. Nově si na Stravě můžete zaškrtnout například skrytí rychlosti nebo wattů, pokud se za ně z nějakého důvodu stydíte

Možnosti nastavení soukromí jsou na Stravě rozsáhlé.

Méně je někdy více

Přijeli jste dnes do práce pozdě, aniž by si toho váš nadřízený všiml? Možná pár dní počkejte se zveřejňováním jízdy, mohla by váš čas příjezdu snadno „naprášit“. A ukládáte-li své aktivity veřejně, asi není úplně nutné v názvu jízdy to, že jste přijeli pozdě (nebo že jste odjeli dřív), zdůrazňovat. Můžete spoléhat na to, že „šéf na Stravě není“ nebo že „ani neví, že něco takového existuje“, ale myslete i na to, že veřejné aktivity můžou vidět i lidé, kteří na Stravě nejsou zaregistrovaní. Navíc tím, kdo váš pozdní příjezd objeví, nemusí být přímo šéf, ale třeba jen nějaký nepřející kolega. Jenže vy jste zrovna cestou do práce udělali KOM a potřebujete se pochlubit... K ježdění na kole docela svádí i režim home officu, i v takovém případě stojí za zvážení, co si můžete dovolit zveřejnit a co už raději ne.

I tohle má řešení. Existují nástroje na úpravu aktivit, ne že byste si tam mohli celou trasu předělat, to by ani nebylo fér... Ale můžete si tam například změnit čas vyjetí, a to klidně o rok. Jinak jízda zůstane zachována se vším všudy, jen se posune na časový okamžik, který si zvolíte vy. Konkrétně jde o funkci Time Adjuster na této stránce (odkaz). Úsměvné jsou pak ale situace, kdy vám někdo pod jízdu napíše: „Ty jo, tak to máš asi dvojníka, přísahal bych, že jsem tě potkal v deset ráno v Poděbradech, a ty jsi tam byl až odpoledne.“ Než tuto funkci začnete používat, promyslete, jak budete na podobné dotazy odpovídat. Když budete vysvětlovat, že jste si posouvali čas vyjetí, trochu to ztratí smysl a ve výsledku to vyjde stejně, jako byste jízdu vyvěsili normálně. Ale pozor, tato stránka umí pracovat jen se soubory ve formátu .fit, tedy s těmi vytaženými přímo z Garmina, nebo staženými z Garmin Connectu stylem „exportovat původní“. S klasickým .gpx tady bohužel nepochodíte.

Možnost aktivitu pojmenovat a přidat k ní i obsáhlý popis samozřejmě člověka motivuje i ke sdělování momentálních pocitů či zážitků, se samotnou jízdou často ani nesouvisejících. A tak se leckdy v rámci „sportovní sociální sítě“ dovídáme, kdo má nemocné děti nebo kdo má po včerejšku kocovinu. Píšete si k aktivitám podobné věci, abyste měli přehled sami? Nově je na Stravě možnost kromě názvu a „popisu“ aktivity přidat i soukromé poznámky, které vidíte jen vy.


Leccos jde navíc vyčíst přímo ze záznamu, někoho na vaší trase zaujme slepá odbočka, někoho zase hodinová přestávka v lese. A vždy se najde nějaký dobrák, který se veřejně zeptá, pak je samozřejmě jen na vás, jestli a jak mu veřejně odpovíte...

Skryjte si start i cíl

Co v ohledu soukromí a jeho zabezpečení považuji na Stravě i Garmin Connectu za nejdůležitější, je tzv. „privacy zone“, tj. skrytý kruh okolo bydliště, pracoviště, chalupy a dalších míst, kde běžně své jízdy zahajujete či zakončujete. Lze ho nastavit v různých velikostech, například jako kruh o poloměru 400 metrů, v němž když vaše aktivita začíná nebo končí, uvidíte čáru na mapě trasy jen vy. Nově navíc v aplikaci pro telefon uvidíte část trasy, která je ostatním skryta, šedě, takže máte lepší přehled v tom, kam až vaše „privacy zone“ sahá. Ale pozor, když svým „výběhem“ v rámci aktivity jen projedete, aniž by v něm byl začátek či konec jízdy, nebude zohledněn a čára bude normálně viditelná všem, komu jste umožnili vidět aktivitu.

Privacy zóna se začátkem aktivity ...... a jen projetá.

Pokud nechcete „velkému bratrovi“ svěřovat přesnou adresu svého bydliště, není nic jednoduššího než adresu, kolem níž chcete „tajný kruh“ vytvořit, zadat o pár ulic vedle. Stejně ji ale z toho, kde v reálu zahajujete a zakončujete jízdy, vypátrá Funkce je naprogramována tak pokročile, že vámi zvolený bod záměrně není středem kruhu.

Jak na to?

V menu u své profilové fotky vpravo nahoře zvolíte Settings a následně Privacy controls, kde „sjedete“ až k sekci Map visibility. Tam si vyberete případný bod, kolem kterého chcete „diskrétní zónu“ mít (samozřejmě jich může být i více), nebo si zkrátka jen zaškrtnete, že chcete skrýt začátek a konec aktivity, ať už se nacházejí kdekoli. V extrémním případě můžete ve stejné nabídce nechat skrýt i celou mapu aktivity.

Privacy zóny pro skrytí startu a cíle vyjížděk.
Co považuji za hlavní nedostatek Stravy i Garmin Connectu, je absence možnosti poslat někomu soukromou zprávu. Případné domlouvání společné jízdy nebo výměna telefonních čísel tak probíhá ve veřejném prostranství. Jako nejlepší řešení se mi pro tyto případy osvědčilo dotyčnému napsat komentář třeba pod rok starou jízdu, která nemá jiné komentáře. Jemu upozornění přijde a nikdo jiný už jízdu ve „feedu“ nevidí a byla by hodně velká náhoda, aby si zrovna tuto jízdu někdo právě prohlížel (pokud by pod jízdou byl jiný komentář, přišlo by upozornění i jeho autorovi). Po vzájemném potvrzení o přečtení, uložení čísla apod. je samozřejmě nejbezpečnější komunikaci i tak smazat.

Flyby aneb kdo byla ta kočka?

Když jste v minulosti potkali na kole někoho, kdo vás zaujal, mohli jste ho/ji prostě minout, nebo se ho/ji snažit dojet a zahájit konverzaci. Jenže než jste si stihli rozmyslet, jestli to otočit, nebo ne, byl objekt vašeho zájmu často v tahu. Dnes je to o něco jednodušší - tedy za předpokladu, že má náš objekt na Stravě aktivní funkci Flyby. Díky té můžeme z pohodlí domova vystopovat, koho jsme kde na vyjížďce potkali, a navázat kontakt pomocí „kudos“, komentáře, nebo svůj vyhlédnutý objekt rovnou začít sledovat. Každý má ovšem momenty, kdy by byl radši neviditelný, nebo alespoň nepoznatelný. Jenže vzpomeňte si v takové chvíli Flyby deaktivovat… („Diskrétní zónu“ Flyby respektuje. Takže když někoho potkáte přímo před barákem a máte kolem něj „tajný kruh“, sice se mu zobrazí, že vás potkal, ale přesné místo tam nebude, uvidí vás chvíli „sedět“ na okraji vaší vytyčené zóny.)

Jak na to?

V menu u své profilové fotky vpravo nahoře zvolíte Settings a následně Privacy controls, kde máte mimo jiné na výběr sekci Flyby. Tam se můžete doslova rozhodnout mezi viditelností pro všechny a viditelností pro nikoho, jinými slovy, jestli na Flyby vidět budete, nebo ne. Tady bohužel nelze zvolit střední cestu „jen pro followery“.

Flyby na Stravě.

Live Track - vidět a být viděn

Dalším levelem ztráty soukromí je tzv. „Live Track“, tedy živé sledování. Funkce je to samozřejmě velmi užitečná. Jednak díky živému přenosu polohy vaši blízcí vědí, kde se nacházíte a kdy asi přijedete domů, aniž byste se jim museli pravidelně hlásit pomocí SMS. Navíc se tak můžete vystopovat i s kamarády, kteří jsou na vyjížďce poblíž. Garminy mezi sebou navíc přes vaše telefony umí komunikovat a můžete si tak posílat přednastavené zprávy přímo z řídítek. Třeba se jednou dočkáme i toho, že si k předem uloženým zprávám jako „OK“, „počkejte na příští zastávce“ nebo „jsem tam za 10 minut“ budeme moci přidat i nějaké svoje, samozřejmě ideálně předem napsané ve stavu, kdy je z Garmina odešleme několika kliknutími, aniž bychom museli místo na cestu dlouze koukat na písmenka a přemýšlet, co chceme napsat.

Ne vždy se ale hodí být viděn. Leckdo má Live Track napárovaný se svou drahou polovičkou, což je sice roztomilé, ale vážně chcete být virtuálně přistiženi i při tom, jak jí vyzvedáváte dárek k narozeninám? A snaha utajit pro ten moment svou polohu může vyvolat buď zbytečné obavy, nebo dokonce podezření… Navíc co si budeme povídat, ne vždy máme náladu někoho potkat, ať už proto, že máme přesný tréninkový plán, nebo prostě tentokrát opravdu chceme být sami. V takových případech je lepší Live Track vypnout a nenechat se rušit.

Všeho s mírou

Když to tedy shrnu, možnost sdílet své aktivity s kamarády, s kamarády kamarádů, s kamarády kamarádů kamarádů a někdy i s úplně cizími lidmi má rozhodně své kouzlo. Člověk si nejen pohladí ego pochvalnými komentáři, ale může se inspirovat trasami ostatních, všelijak se s přáteli i nepřáteli poměřovat, v neposlední řadě se takto dá poznat spousta zajímavých i nezajímavých lidí. Ale všeho s mírou, přemýšlejte nad tím, s kým sdílíte své trasy, fotky, zážitky... Jasně že proti vám nikdo nepoužije fotku zákusku, který jste si dali v cukrárně - ale fotku svého nového kola byste asi měli sdílet jen s těmi, kterým důvěřujete. V kombinaci s pravidelnou trasou nebo třeba fotkou z dovolené s jiným kolem by to nemuselo dopadnout dobře...
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
mtbiker-komunitaCZ 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Za hranici komfortu - Nový bike, nový impuls

Za hranici komfortu - Nový bike, nový impuls

... aneb příprava na Race Across Czechia 2024 - 2. díl
Dobrá Strava, špatná Strava - jakou si ji uděláš?

Dobrá Strava, špatná Strava - jakou si ji uděláš?

Aplikace Strava je taková, jako její uživatel. Jaké věci probouzí ve sportovcích? Jen dobré nebo i špatné?
Dámská kola do 60.000 - na cestu i do terénu PR článek

Dámská kola do 60.000 - na cestu i do terénu

Pohyb na dvou kolech je skvělá a zdravá aktivita spojená s dobrodružstvím. Přinášíme výběr dámských kol z naší nabídky pro různé kategorie.
keyboard_arrow_up