Dobře vyladěná dvanáctka

Věřím, že vám nadpis udělal chutě. Snad vás nezklamu. Nejde o pivko, ale o servisní tipy pro 12rychlostní systém od výrobce Shimano.

Následující řádky jsou zaměřeny na přehazovačky, které disponují technologií SHADOW PLUS a mají takzvanou spojku. V anglickém jazyce je tento prvek označován jako clutch. Nenajdete ho jen na 12rychlostním systému, ale aktuálně je to třicet sedm přehazovaček napříč nabídkou tohoto japonského giganta. Pokud je v seznamu i ta vaše, klidně čtěte dál. Pokud ne, je čas na výměnu pohonu. Já budu dnešní servis demonstrovat na přehazovačce Deore XT RD-M8100.

RD-M8100 v kompletně natažené poloze
Pojďme ale popořadě a k servisu samotné spojky se dostaneme později. Pokud vám řazení nefunguje podle představ, je třeba jej doštelovat. Případně vyměnit opotřebované řadicí lanko, bowdeny a vše nastavit znovu. Pokud byste se k servisnímu úkonu odhodlali a i přes veškerou snahu nebude systém správně řadit, doporučuji návštěvu servisu. Problém může být například v ohnuté patce rámu, případně v samotném ramínku přehazovačky.

Dobrou zprávou je, že oba problémy jsou řešitelné. Horší to může být s dostupností náhradních dílů. Kontrolu si můžete provést i doma ve vlastní režii, ale samotný nástroj je poměrně drahá záležitost a na občasné domácí použití není zrovna rentabilní. Produkty od alternativních výrobců jsou výrazně levnější, ale osobní zkušenost s nimi nemám. Naleznete je v e-shopu.

Základní nastavení

Celá myšlenka indexového řazení je jednoduchá.
Předpokládejme, že máte lanko nahozené. Přehoďte si na nejmenší pastorek a uvolněte jej. Rovněž doporučuji shodit i řetěz z kola a přepnout páčku spojky do polohy OFF. Na přehazovačce lokalizujte inbusový šroub, u kterého je označení H. Pokud by nebylo, pomůže manuál. Ten naleznete na stránce Shimano. Jedná se o šroub horního dorazu. Jemně pootočte, aby horní kladka přehazovačky lícovala s vnější stranou nejmenšího pastorku.

Při točení ve směru hodinových ručiček půjde přehazovačka směrem k největšímu pastorku na kazetě. Při nastavování spodního dorazu, označeného písmenem L, je tomu naopak. U spodního dorazu je ještě jedna specialita. Vrchní kladka musí být zarovnána na střed největšího pastorku. Nastavení zvládnete provést okamžitě, pokud si šaltr jednoduše posunete rukou a podržíte jej v napnuté poloze. Nebo později po osazení řetězu a řadicího lanka. Já preferuji první možnost z důvodu lepšího pohledu.

Přehazovačka XT RD-M8100, Poloha OFF na spojcePřehazovačka XT RD-M8100, šrouby horního a spodního dorazu

Ten je při nastavování polohy kladek doslova klíčový. Nastavení horního a spodního dorazu je velmi důležité. Pokud byste ho neměli správně, může vám řetěz spadnout mezi kazetu a výplet kola nebo se zaseknout mezi rámem a kazetou. Oba případy mohou způsobit nepříjemné a drahé poškození, ať už kola, nebo jezdce.

Přehazovačka XT RD-M8100, zarovnání kladky s nejmenším pastorkem kazetyPřehazovač XT RD-M8100

Po nastavení dorazů je na řadě řetěz a napnutí řadicího lanka. Seřizovací šroub na řadicí páčce plně zašroubujte a „vyklikejte“ páčku naprázdno na nejtěžší převod. Pokud se šroub nachází i na přehazovačce, bude třeba jej před úkonem také zašroubovat. Lanko tahejte jen tolik, aby nepohnulo tělem přehazovačky. V praxi to znamená velmi jemně. Systém je jakž takž provozuschopný. Přehoďte na největší pastorek a podívejte se na zadní stranu ramínka přehazovačky. Uvidíte vyraženou čáru.

Prehazovačka XT RD-M8100, vymezovací čára na přehazovačcePřehazovačka XT RD-M8100,B-šroub

Neplatí to pro všechny přehazovačky ze seznamu v úvodu článku. Pokud ji na té své nemáte, je třeba nahlédnout opět do manuálu a změřit udávanou vzdálenost pravítkem. Záměrně nepíšu přesné číslo, protože to závisí na typu přehazovačky a rozsahu kazety. B-šroubem, jak se označuje, nastavujeme vzdálenost vrchní kladky přehazovačky od největšího pastorku kazety. Vyraženou čáru je třeba srovnat s největším zubem na kazetě a máme hotovo.

Přehazovač XT RD-M8100, s osazeným řetězem a poloha vůči zubům kazety

Finální ladění


Po úvodním nastavení si ještě několikrát poklepejte řadicí páčkou. Při tomto úkonu držte pevně tělo přehazovačky, aby se nehýbalo. Lanko následně znovu došponujte. Nezapomeňte na jemný tah, aby se nepohnulo tělo přehazovačky. Celá myšlenka indexového řazení je jednoduchá. Jeden klik na řadicí páčce se rovná změně jednoho převodu na kazetě. Naším úkolem je najít takové napnutí lanka, aby řetěz nedřel o jiné pastorky. Chce to si s tím trochu pohrát, a pokud nemáte někde mechanický problém, případně znečištěný bowden zevnitř, mělo by to řadit jedna radost. Při tomto úkonu je spojka přehazovače v poloze OFF.

Nastavení spojky


Základní nastavení a ladění máme za sebou. To by měl zvládnout každý zkušenější biker. Možná ale nevíte, že existuje i další způsob, jak zlepšit chod řazení. A to nastavením spojky. Spojku máme stále v poloze OFF, což znamená, že neklade žádný odpor při pohybu ramínka přehazovačky.
Pro hladký chod systému je třeba dopřát občasný servis i kladkám.
Její úloha spočívá v tom, že udržuje řetěz napnutý a zabraňuje mlácení řetězu o zadní stavbu při jízdě v terénu. Zároveň ho drží, obrazně řečeno, na místě, aby nespadl z převodníku. Z výše uvedeného je zřejmé, že jde o velmi důležitý komponent řazení. Japonský výrobce jej udělal i servisovatelný, na rozdíl od toho amerického.

Přehazovačka XT RD-M8100,
Pomocí inbusového klíče lze změnit odpor, jakým napíná řetěz. Ve směru hodinových ručiček jej zvýšíme a proti směru naopak ubereme. K inbusu se dostanete i bez demontování krytu, stačí otevřít pryžovou záslepku. V závislosti na konstrukci šaltru můžete změřit sílu napnutí zezadu. Pro univerzálnost a snazší přístup jsem se rozhodl zvolit alternativní metodu kontroly. Zepředu. Po sejmutí krytu s těsněním se nám ukáže celý systém v plné parádě.

Přehazovačka XT RD-M8100 Přehazovačka XT RD-M8100

Pro změření odporu je třeba použít specifický momentový klíč, který dokáže měřit oběma směry. Po delším pátrání jsem našel vyhovující klíč od Park Tool. Měření doporučuji provádět bez řetězu a spojku je třeba dát do polohy ON, tedy zapnout. Naměřený odpor by měl být někde kolem 5 Nm. Výrobce uvádí ideální rozpětí od 4,4 do 5,4 Nm. Ilustraci úkonu naleznete na titulní fotografii článku.

Pro správný chod systému je kromě správného odporu důležitá také plynulost pohybu ramínka. Pro mechanismus stabilizátoru přehazovačky se používá hustší vazelína z důvodu silného tření a zvýšené teploty. Originál od výrobce naleznete na našem e-shopu, v případě nedostupnosti se nebojte sáhnout po ověřené alternativě. Mechanismus promazávám jednou ročně a pro můj nájezd kolem 5 000 kilometrů tento servisní interval postačuje. Pokud někdo jezdí více, případně v horších podmínkách, bude potřebovat častější servis.

Přehazovač XT RD-M8100

Na detailech záleží


Již v této fázi se celý proces může jevit jako náročný. Není tomu tak, po pár opakováních to bude rutina. Na přehazovačce máme ještě jeden servisovatelný komponent. Pro hladký chod systému je třeba dopřát občasný servis i kladkám. Časem se opotřebují zuby, případně se zlomí. Ložiska také nejsou nesmrtelná a pravidelná kontrola vám ušetří vrásky na tváři při ladění řazení. Nejsem fanoušek oživování ložisek, raději rovnou vyměňuji komplet kladky. Při jejich ceně mi to přijde jako rozumnější volba.

Přehazovačka XT RD-M8100

Jak jste na tom vy?


Děláte si doma údržbu řazení na pravidelné bázi, nebo to ponecháváte plně v režii servisů? Já se snažím udělat si co nejvíce věcí ve své režii a věřím, že vám tento článek pomůže, pokud se chystáte na údržbu před sezónou.

Napadl mě ještě jeden tip na závěr, pokud máte 12rychlostní sadu Deore nebo SLX, můžete originální kladky zaměnit za ty ze série Deore XT. Mají kvalitnější ložiska, a tudíž vydrží déle bez servisu. No a když už máte servis přehazovačky za sebou, tak si už klidně jednu dvanáctku dejte.

Viz také:
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
zwARO 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Můj upgrade před sezónou: stálo to za to?

Můj upgrade před sezónou: stálo to za to?

Vývoj nezastavíš, cyklistiku nevyjímaje. V posledních letech se hodně mění geometrie rámů a ruku v ruce s tímto trendem jde i neustálé vylepšování komponentů.
Od základu: Mechanické vs. elektronické řazení na silničním kole - otázka vkusu?

Od základu: Mechanické vs. elektronické řazení na silničním kole - otázka vkusu?

Dnes otevřeme další palčivé téma. Je elektronické řazení nutností nebo raději „starou“ dobrou mechaniku?
Servisní minimum, které zvládne i začátečník

Servisní minimum, které zvládne i začátečník

Kolo, stejně jako každý jiný kus techniky, vyžaduje alespoň základní péči. Jaké úkony zvládne i nováček v této disciplíně?
keyboard_arrow_up