UCI Granfondo - vaše šance stát se mistrem světa

Kdo by se aspoň jednou nechtěl zúčastnit mistrovství světa? Pro drtivou většinu sportovců je to nedosažitelný cíl. V cyklistice máte výhodu, že UCI pamatuje i na masy nadšenců, kteří si svůj sen mohou alespoň částečně kompenzovat.

Jak? Účastí na amatérském mistrovství světa masters s oficiálním ceremoniálem, duhovým dresem pro každou věkovou kategorii a atmosférou, kterou vám žádná jiná soutěž nenabídne. V čem se na mistrovství světa soutěží a jak se tam můžete kvalifikovat, se dočtete v následujících řádcích.

Disciplíny, tratě, délka, převýšení, podmínky

Závody UCI Granfondo sestávají z časovky a silničního závodů jednotlivců. Nejčastější scénář je takový, že v sobotu se jede časovka, v neděli hromadný závod.

Časovky jsou na tratích převážně 15 - 30 km dlouhých, ale můžete se dočkat výjimek. Trasy bývají docela členité, nebudete se nudit. Většinou se jedná o zvlněný profil, ve kterém nastoupáte v průměru 100 výškových metrů na každých 10 km, ale pozor! Například časovka, která je součásti letošního Granfondo Swiss nabízí 800 výškových metrů na jedenácti kilometrech.

Účast na mistrovství světa má zajištěnou prvních 25% jezdců v cíli z každé věkové kategorie...
Co se týče silničního závodu, tam už je rozpětí větší, za standard však považujte délku okolo 130 km. Převýšení se odvíjí od místa konání. V Estonsku nenastoupáte pomalu ani metr, naopak italský podnik La Leggendaria Charly Gaul vám jich na sto čtyřiceti kilometrech nabídne hned čtyři tisíce. Z dalších podniků pak uvedu Majka Granfondo v Polsku (105 km / 1550 m), rakouský Neusiedler See Radmarathon (130 km / 700 m) anebo již zmíněné Swiss Granfondo (122 km / 2200 m).

Součástí každého závodu jsou i kratší varianty (Mediofondo), které čítají zhruba 60-70% náročnosti. Jsou především pro dříve narozené anebo pro ty, kteří prostě nechtějí absolvovat dlouhou trať.

Obecně platí, že v cyklisticky vyspělejších zemích bývají tratě náročnější, dočkáte se lepšího zázemí, kvalitnějších cest a za všechno samozřejmě náležitě zaplatíte. Průměrná výše startovného však není nic závratného, pohybuje se nejčastěji v rozpětí 60 až 80 € samozřejmě s výjimkami na obou stranách.
Ke startu nepotřebujete licenci národního svazu ani žádnou jinou registraci. Postačí platný pas nebo průkaz totožnosti.

Rafal Majkadres

Jak se kvalifikovat

První způsob - přímo ze závodu UCI Granfondo

Účast na mistrovství světa má zajištěnou prvních 25% jezdců v cíli z každé věkové kategorie, přičemž první tři z každé kategorie postupují bez ohledu na toto pravidlo. Počet kvalifikovaných se počítá z těch jezdců, kteří se fyzicky postavili na start. Nepočítá se z těch, kteří se přihlásili a nepřijeli. Pokud polovina startujících jezdců vzdá nebo nedokončí, nemá to na kvalifikační počty vliv.

Konkrétně - pokud je vás v např. v kategorii 40-44 let na startu 50, vy skončíte v první desítce, automaticky jste postoupili, i kdyby vás do cíle dojelo právě deset. V případě, kdy se vás v kategorii sejde pouze deset, postupují první tři.

Tato pravidla platí samostatně pro každou disciplínu zvlášť. To znamená, pokud se chcete kvalifikovat na časovku, musíte se kvalifikovat z časovky, pokud je vaším cílem silniční závod, tak jedině ze závodu s hromadným startem.

Počet vašich pokusů o kvalifikaci není nijak omezen. Pokud disponujete dostatkem času a prostředků, můžete si objet všechny dostupné podniky a to i v případě, že jste se již kvalifikovali.

Druhý způsob - z národního šampionátu masters

Dalším způsobem, jak se kvalifikovat na MS je účast na domácím šampionátu masters pořádaným Českým svazem cyklistiky. UCI uděluje právo startu na MS každému vítězi národního mistrovství dané věkové kategorie. Respektive - pro každou věkovou kategorii uděluje dvě divoké karty. Jednu pro silniční závod, druhou pro časovku. Držitelé národních divokých karet mohou startovat v obou disciplínách. Pokud jste mistr ČR v časovce, můžete startovat i v silničním závodě a naopak.

Třetí způsob - divokou kartou přidělenou národním svazem

Pokud vítěz domácího mistrovství z nějakého důvodu odmítne účast na světovém šampionátu, může jeho divokou kartu vedení svazu nabídnout dalšímu jezdci v pořadí, případně zájemci z jiné věkové kategorie. Je jasné, že zejména jezdci starších ročníků už nebudou projevovat takovou ochotu cestovat za závody, takže ve většině případů zůstanou volné divoké karty pro případné další zájemce, které už svaz vybere podle vlastních kritérií - budťo další jezdec v pořadí MČR anebo podle dosažených bodů v republikovém žebříčku. Proto se vážným zájemcům o účast na MS vyplatí mimo jiné absolvovat i závody série Extraligy Masters, protože bodový zisk v této soutěži je pro svaz po výsledku z MČR jediným rozhodovacím kritériem.

Nevyplatí se proto spoléhat, že si “někde něco vezmete”.
Aby nedošlo k nejasnostem, v kategorii masters se pořádá také republikový šampionát pod patronací S.A.C. (Sdružení amatérských cyklistů), který bývá početně a často i kvalitativně lépe zastoupen než závody ČSC, ale nominace může vzejít pouze ze svazem pořádaných oficiálních soutěží Extraligy Masters.

Čtvrtý způsob - na divokou kartu přidělenou pořadatelem

UCI si vyhrazuje právo udělit divokou kartu opravňující ke startu na MS. Není mi známo kdo a na základě jakých kritérií o udělení tohoto privilegia rozhoduje, každopádně pro běžného smrtelníka už bude dosažitelnější dostat se na MS posledním možným způsobem.

Pátý způsob - vyhrát mistrovství světa

Světový šampion každé věkové kategorie má garantovanou účast na mistrovském závodě i v následujícím roce bez ohledu na to, že mezitím postoupil do starší věkové skupiny.

Kategorie

Šampionát není pouze pro veterány, soutěžit mohou i mladí jezdci. Pro lepší přehled uvedu podrobný výčet všech kategorií.

  • Ženy Granfondo: 19-34 let, 35-39, 40-44, 45-49
  • Muži Granfondo: 19-34 let, 35-39, 40-44, 45-49, 50-54, 55-59
  • Ženy Mediofondo: 50-54 let, 55-59, 60-64, 65-69
  • Muži Mediofondo: 60-64 let, 65-69, 70-74, 75-79, 80-84, 85-89

Dříve narození muži a ženy absolvují kratší tratě. Proto je i při kvalifikačních závodech nutno přihlédnout ke svému věku, abyste se přihlásili na správnou délku tratě. Každý závod UCI Granfondo disponuje oběma variantami. Přihlásit se a startovat můžete v kterékoliv, kvalifikační je ovšem vždy pouze ta předepsaná.

Dress code

Kvalifikační závody UCI Granfondo můžete absolvovat v libovolném dresu s výjimkou těch, které mohou vozit pouze aktuální mistři světa. Pokud se vám podaří kvalifikovat na MS, tam musíte mít dres v národních barvách. Kraťasy můžete mít týmové.

Jaká je konkurence na závodech Granfondo?

Když už se rozhodnete absolvovat kvalifikační závod UCI, je dobré vědět, s kým se pouštíte do boje. Konkurence se na závodech Granfondo narozdíl od závodů profesionálních diametrálně liší v závislosti na tom, ve které zemi se aktuální podnik pořádá. Obecně nejsilnější amatérská základna bývá v Itálii a zemích Beneluxu, ale o mnoho si s nimi nezadají ani Španělé, Francouzi, Němci - stručně řečeno všechny země s dlouholetou cyklistickou tradicí.

Zároveň je třeba myslet na to, že všichni účastníci jsou amatéři, takže nelze očekávat na každém závodě konkurenci z celého světa. To platí i pro samotné mistrovské závody. Šampionát pořádaný v Brazílii nebude mít zdaleka takovou úroveň jako ten v Itálii. Pro drtivou většinu závodníků je tento sport pouze koníčkem a málokdo z Evropanů, kteří tomuto sportu dominují, bude vážit cestu na druhý konec planety. Stejně tak Itala téměř nepotkáte na závodě v Estonsku anebo v Polsku. Naopak jakékoliv Granfondo v Itálii, Beneluxu nebo Francii si kvalitativně nezadá se samotným MS pořádaným mimo tradiční cyklistické velmoci.

zavodnici na ceste

Jak probíhá závod

O tom, jakým způsobem vypustí jezdce na trať, rozhoduje každý pořadatel závodu sám. Pokud je celkový počet účastníků v řádu nižších stovek, startuje se hromadně. Při vyšším počtu se někdy organizátoři uchylují k rozdělení startovního pole na jednotlivé věkové kategorie.

Jsou ale podniky s hromadným startem i několika tisíc závodníků. Slovinský Maraton Franja pravidelně posílá na trať tři tisíce jezdců, zatímco italská klasika Tre Valli Varesine má startovní pořadí striktně rozděleno. Startovní vlny jsou seřazeny od nejmladších po nejstarší, nejdříve muži, potom ženy. V podobném režimu probíhá i samotný světový šampionát.

Oba systémy mají svá pro a proti. U hromadného startu je největší nevýhodou počet závodníků, kterými se musíte prodrat. Starším ročníkům nemusí vyhovovat poměrně vysoké tempo, kterému se po startu závodu musí přizpůsobit.

V horkém počasí je prioritou voda, v chladném zase energie. V kopcích budete potřebovat obojí.
Dalším oříškem, v případě, kdy míříte ve své kategorii vysoko, je přehled o svých soupeřích, kteří se vám mohou ztratit v davu. Označení kategorií na startovních číslech vám situaci částečně usnadní.

Výhodou u hromadného startu, je skutečnost, že pokud jste vpředu, máte před sebou čistou cestu. V případě startovních vln se naopak často stává, že slabší závodníci z mladších kategorií bývají dostiženi těmi, kteří startovali několik minut po nich a zejména ve finiši to může způsobit komplikace.

Ve všech případech pak platí, že kdo chce zajet výsledek, musí se od startu pohybovat v přední části pelotonu. V amatérských soutěžích se po oddělení vedoucí skupiny často výrazně zpomalí a pokud propásnete svůj okamžik, těžko přemluvíte někoho ke spolupráci na pronásledování.

Na co musíte myslet

Podpora na trati je během sto třicet kilometrů dlouhého závodu důležitá. V případě kopcovité trati to platí dvojnásob. Všechny závody sice mají vyznačeny občerstvovací stanice, otázkou však je, co na nich můžete dostat. Někdy je to pouze pet láhev anebo kelímek s vodou. Jindy je nabídka bohatší, ale vy pouze projedete kolem. Může se stát, že v chumlu závodníků, kteří usilují o totéž, se k bufetu prostě nedostanete. Nevyplatí se proto spoléhat, že si “někde něco vezmete”.

Vzhledem k vysokému počtu startujících nepovolují pořadatelé ve většině případů doprovodná vozidla. Mějte proto vždy jednu kapsu v dresu vyhrazenou pro telefon a rezervu.

Nastudujte si klíčové úseky. Na projetí celé trati většinou nebývá čas, pokud se tam nevydáte s několikadenním předstihem, ale minimálně posledních pár kilometrů závodu byste měli znát nazpaměť. Bojovat o umístění a zároveň nevědět, co přijde za sto metrů, vytváří ideální předpoklady na průšvih.

obcerstveni na zavodech

Starter Pack

Ne vždy se povede přesvědčit někoho z rodiny nebo ze známých, ať s vámi absolvuje cestu na závod, kde bude dvě hodiny čekat na váš průjezd, aby vám podal láhev s pitím nebo gel. Co si přibalit před startem do kapes? Vždy záleží na profilu trati a také na klimatických podmínkách. V horkém počasí je prioritou voda, v chladném zase energie. V kopcích budete potřebovat obojí. Výhodou závodů s náročnějším profilem je, že si můžete dovolit krátké zdržení u občerstvovací stanice.

Mějte proto vždy na prvním místě bezpečnost svou a ostatních účastníků a nežeňte se zbytečně do rizika.
U rovinatých je zase pozitivem, že závod jedete podstatně kratší dobu a dá se i v horkém počasí odjet na dvě láhve. Můžete to pojistit tím, že si vezmete větší bidony s kapacitou alespoň 0,75 litru každý - ideálně se SIS GO Hydro. Pokud není na trati v její úvodní části náročnější kopec, půl kila navíc, nebude hrát žádnou roli. V parných dnech není od věci mít v jedné láhvi jen čistou vodu - na občasné polití, případně využít vodu v kelímcích na občerstvovačkách.

Další komoditou z kategorie nezbytných je energie. V horkém počasí doporučuji například izotonické gely, které není potřeba tolik zapíjet a samozřejmě obligátní ampulka s magneziem pro případ křečí - ta už je ale vyloženě na dojetí. Utvořte si pro vás přehledný systém toho, jak budete mít své zásoby rozděleny po kapsách, ať víte, kam pro co sáhnout.


Kromě vás se během závodu může dostat do problému i vaše kolo. Nejčastějším problémem je defekt. Pokud není fatální, může vás v závodě zachránit bombička s pěnou a stlačeným vzduchem. Ty ideálně přichyťte páskou pod sedlo, aby vás netahaly v dresu, ve kterém už tak budete mít žalostně málo místa. Pokud chcete za každou cenu především dojet a nějaký gram navíc neřešíte, můžete do balíčku poslední záchrany přidat i některý z multiklíčů. Samozřejmostí by měl být mobil a nějaká bankovka sebou.

Nejdříve si to vyzkoušejte nanečisto

Jak? No třeba účastí na závodu Nay Granfondo, který se koná 6. 8. 2023 v Bratislavě. Tento podnik sice není zařazen do kalendáře UCI a nelze se z něj kvalifikovat na MS, nicméně poskytne vám reálný obraz toho, co se akorát ve větší míře odehrává na oficiálních závodech.

Nic jiného vám nepřinese více informací než vlastní zkušenost.

medaile

Nejdůležitější na závěr

Bez ohledu na atmosféru, počet účastníků anebo motivaci pamatujte vždy na to, že závody Granfondo jsou stoprocentně amatérská soutěž, které se může zúčastnit úplně každý. Je to akce pro lidi, kteří se cyklistikou především baví.

I kdybyste vyhráli deset takových závodů, nebude se o vás psát v novinách, nikdo vám nenabídne peníze, nic nedostanete zdarma. Mějte proto vždy na prvním místě bezpečnost svou a ostatních účastníků a nežeňte se zbytečně do rizika. Závodů, ve kterých můžete zazářit, ještě pojedete dost. Vše podstatné už víte, teď nezbývá nic jiného, než se do toho pořádně opřít.

Více informací o termínech závodů UCI Granfondo anebo Extraligy Masters naleznete na níže uvedených odkazech:
Zdroj fotografií: archiv autora
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?

NAY Granfondo Bratislava 2023

calendar_today 6. 8. 2023
format_list_numbered 11. kolo - Merida Road Cup
label Cestný maratón
place Bory Mall, Bratislava - Lamač (Slovensko)

clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Domestici.cz – Nikdy v tom nejedeš sám

Domestici.cz – Nikdy v tom nejedeš sám

Dojet jeden z nejtěžších ultracyklistických závodů na světě a rozjet v Česku diskusi o potřebnosti paliativní péče. To jsou dva cíle projektu Domestici.cz, za kterým stojí Martin Souček.
Beskyd Tour - víc než jen závod

Beskyd Tour - víc než jen závod

Na první dojem nepůsobí Beskyd Tour nijak dramaticky. Jasně, 163 km a 3000 výškových metrů nejsou zrovna turistika, ale pořád nic, co by se vymykalo normám. Proč je tedy Beskyd tak náročný? To pochopíte při podrobnějším seznámení s tratí.
Reportáž: Road Classics Pálava - ikonické vinice a dramatické počasí

Reportáž: Road Classics Pálava - ikonické vinice a dramatické počasí

Road Classics – série monumentů, která vás zvedne ze sedla. Krásné vinice, dramatické bouře, vylévání vody z treter a pořádný zážitek – o tom bude tato reportáž.
keyboard_arrow_up