Test: Pirelli Scorpion SPORT XC PRO – nezničitelný univerzál pro pohodáře
MTB pláště s hrdým nápisem Pirelli na bočnici - jsou tak kvalitní a fungující, jako pneu v motosportu? Dostaly se mi do testu pláště Scorpion SPORT XC PRO M a H, což jsou nejnovější přírůstky Pirelli pro cross country. Jak si v testu vedly?
Dopředu Scorpion SPORT XC PRO s označením „M“ a dozadu Scorpion SPORT XC PRO s označením „H“, což jsou nejnovější přírůstky Pirelli pro cross country. Chtěl jsem zjistit, jestli i MTB pláště s hrdým nápisem Pirelli na bočnici jsou tak kvalitní a fungující, jako pneu v motosportu. Takže... jsou? Nebudu předbíhat, dozvíte se v článku.
Nejdřív malé upřesnění, značka Pirelli má všechny své MTB pláště pojmenované Scorpion, takže při výběru je nutné sledovat další označení. V nabídce jsou Scorpiony nejen pro XC kola, ale i ve verzích pro Enduro, Trail, Downhill, nebo E-biky a v každé skupině jsou i různé kvalitativní stupně. Já jsem testoval základní a nejlevnější XC verzi pláště v rozměru 29x2,4“.
Podle údajů a informací od výrobce mají oba pláště jednovrstvou konstrukci s hustotou vláken 60 TPI, byla použita technologie ProWALL, což jsou zesílené bočnice s přidanou nylonovou textilií pro lepší odolnost proti propíchnutí nebo proražení a stabilnější projev při použití nízkých tlaků vzduchu. A pro ještě lepší vlastnosti základová vrstva konstrukce gumové směsi zajišťuje rovnoměrné chování a ovladatelnost, přičemž vnější pryž stále poskytuje vynikající přilnavost, pohodlí a slibuje maximální odolnost a nájezd spousty a spousty kilometrů.
Této technologii v Pirelli dali název Procompound Endurance a byla vyvinuta speciálně pro tuto modelovou řadu. Testované pláště jsou tubelles ready, tedy připravené na bezdušové použití a hmotnost každého z plášťů je dle výrobce 821 g, což není úplně málo, ale v tomto rozměru je to docela standard i u jiných značek. Ale dost teorie, pojďme na praxi.
Oba pláště mi přišly úhledně poskládané, stažené plastovou páskou a opatřené kartonovými kartami, tak jak to u plášťů s kevlarovou patkou většinou bývá. Na kartách byly údaje, z kterých jsem se dozvěděl název a rozměr plášťů, na jaký povrch jsou nebo nejsou vhodné, dokonce tam byl i kreslený návod na nahození pláště na ráfek a další informace.
Obutí na výplety proběhlo celkem bez problémů, ale bez montpák bych to určitě nedal. Tady ale hodně záleží i na typu ráfku, obecně, některé ráfky se obouvají snadno, jiné hůř. Nahození přes booster taky v pohodě, pláště se ochotně nastřelily do patek.
Na 30 mm ráfcích se pláště nafoukly na šířku 61 mm. Šířka předního pláště mi vyhovovala, zadní bych příště klidně vybral užší 2,2“, na XC a maratonské ježdění je 2,4“ vzadu už možná zbytečně moc.
A pojďme konečně jezdit. V recenzi na minulé pláště jsem si hrál na chytrého a upozorňoval na to, že není dobré přezouvat na pláště, které neznáte, těsně před závodem. Že je lepší si pláště nejdřív „najet“ a zjistit, jak se na různých površích chovají. Za tím si stojím, ale osud to zase zařídil tak, že starý plášť jsem „šikovně“ prorazil o šutr při tréninku dva dny před Snežnickým maratonem. Takže okolnosti mě donutily k výměně a slovenský závod znamenal moji premiéru na pláštích Pirelli Scorpion.
Univerzál, který mi ve stoupání neprokluzoval ani v suchu ani na mokrých kamenech nebo kořenech.A byl to křest ohněm, protože Snežnický maraton není vůbec jednoduchý. Je technický, kopcovitý, náročné výjezdy i sjezdy s různými povrchy a terény, jak ostatně můžete vidět ve videu ze závodu. Takže už tam jsem měl možnost zjistit, jak pláště fungují. Do dnešního dne jsem na nich najezdil několik stovek kilometrů a tady jsou moje stručné dojmy a postřehy.
Pirelli Scorpion SPORT XC PRO (endurance) M 29x2,4“
Tento plášť jsem obul na přední kolo. Řidší vzorek, středové figury ve střídavém rozmístění, krajní figury vysoké, aby byl lepší grip v zatáčkách. Plášť je vyloženě univerzální, ve stoupáních a na rovinkách v podstatě funguje za všech situací v suchu i za mokra dobře.Drobnou výtku ale mám k jeho chování v zatáčkách rychlých nebo technických sjezdů. Tam jsem měl trochu pocit nejistoty a jakoby nedotáčivosti a ten pocit byl ještě silnější na sypkém písčitém terénu. S tím je potřeba počítat. Jinak svou práci odváděl skvěle, kameny, kořeny, bláto, všechno v pohodě.
Pirelli Scorpion SPORT XC PRO (endurance) H 29x2,4“
„Háčko“ jsem dal dozadu, a to hlavně proto, že husté rozmístění figur hlavně ve středové části koruny pláště slibovalo dobrý valivý odpor a vyšší krajní figury zase dobrý grip.V podstatě bych zopakoval to, co jsem psal u „emka“. Univerzál, který mi ve stoupání neprokluzoval ani v suchu ani na mokrých kamenech nebo kořenech. V blátě to občas podjelo, ale mám na mysli úseky, kde by se asi trápil každý plášť. A i přes vysokou hustotu špuntů se Scorpion po projetí blátem dobře vyčistil po pár otáčkách. Trochu problém jsem měl v zatáčkách rychlých sjezdů, kde ta důvěra nebyla stoprocentní, občas to vzadu lehce střelilo a to se stávalo i při brzdění. Zase hlavně na sypkém povrchu to docela ujíždělo.
Takže závěr – Pirelli Scorpion ANO nebo NE..?
Co oběma plášťům nelze upřít, je jejich překvapivá odolnost. Já měl letošní sezonu velké štěstí na defekty, ale Scorpiony vydržely všechno a to jsem je opravdu nešetřil. Navíc, ony se snad vůbec nesjíždějí! Pokud někdo hledá plášť na celou sezonu, nebo při nižším nájezdu klidně na několik sezón, nechystá se závodit nebo překonávat rekordy v technických sjezdech, tento univerzál by mohl být dobrá volba.A k těm zmíněným nedostatkům - sám výrobce u tohoto pláště s označením SPORT PRO (endurance) uvádí, že „je navržen pro více uvolněný přístup k MTB mimo závodění, především pro lehký XC a trail“. Takže spíš pro takové to pohodové ježdění. A tam tento plášť určitě můžu doporučit.
Tam udělá Scorpion XC SPORT PRO obrovskou službu, protože, jak se zdá, je nezničitelný. A na závodění nebo agresivnější technické sjezdy budou třeba vhodné pláště z některé z vyšších řad XC plášťů Pirelli Scorpion. Vybírat je z čeho a mě samotného by zajímalo, jaké máte zkušenosti s dražšími Scorpiony. Můžete mi napsat do komentů...