Kola firmy Eddy Merckx

Necelé dva roky po ukončení závodní kariéry, v březnu 1980, založil Eddy Merckx v obci Meise nedaleko Bruselu firmu na výrobu závodních kol. O Merckxovi je známo, že byl perfekcionistou na technické detaily, částečně i kvůli zdravotním problémům se zády po úrazu na dráze v roce 1968. Také kola s jeho jménem musela mít geometrii, se kterou byl spokojen. Nikdy nebyla superlehká, zato byla známa skvělými jízdními vlastnostmi.

Ugo de Rosa nejen dodával Merckxovi kola jako závodníkovi, ale byl i u zrodu firmy. Proto také první kola vypadala prakticky stejně jako De Rosy z té doby, stejné mufny, korunky vidlice, a vlastně i nálepky na sedlové trubce. Ocelové Merckxy s elegantními spojkami bez přehnaných ozdob a také vždy italskými středy ale ani později nezapřou italskou rámařskou školu. Zpracování – perfektní. Antikorozní úprava fosfátováním zevnitř i pod lak, chromované koncovky. Říká se, že do dílny si vybral ty nejšikovnější kluky z místní svářečské školy, kteří se pak vyškolili u De Rosy. A jeden z nich, Johan Vranckx tam dodnes staví ocelové rámy Merckx na míru.

Počáteční produkce EM. - retrobike.co.ukObrázky z dílny. - retrobike.co.uk

Na začátku byl jediný model – Eddy Merckx Professional, silniční nebo dráhový, osazení – Campagnolo Super Record. Materiál byl Columbus SL nebo Reynolds, hranatá korunka vidlice a na ní i na salámcích pod sedlem u prvních modelů Eddyho podpis. Rámy jednobarevné nebo přechod dvou barev, nápis Eddy Merckx hranatým doprava nakloněným fontem, na sedlové trubce duhové proužky s mapami Francie a Itálie a už tenkrát logo EM ve tvaru kola s X z mistrovské duhy a belgické trikolóry.
Někdy kolem roku 1985 došlo ve firemním katalogu k převratným změnám. Produkce se rozdělila na 4 modely. Nejvyšší Corsa Extra z trubek Columbus SLX, Corsa ze SL, a Strada z Cromoru jako nejnižší model – u Eddyho Merckxe se nikdy nedělala levná kola z nezeslabovaných trubek ani horších ocelí. Vybavení – Campagnolo Record, Chorus, Victory. Nabídku doplnil model Criterium, v kvalitě Corsa Extra s upravenou geometrií pro kritérijní okruhy s mnoha zatáčkami, oblíbené v zámoří. Samozřejmě i dráhovky, cyklokrosky a později i speciály na časovky a triatlon. Vidlice dostaly novou elegantnější korunku s EM logem, lanko zadní brzdy vedené vnitřní trubičkou, jiné mufny pro model Corsa Extra. Začíná se objevovat kulatý font písma a pomalu nastupuje slavný trojbarevný design s přechodem barev do špičky. I číslování rámů zespod středového domečku, ze kterého se dá rozkódovat model, velikost a přibližná doba výroby, začíná po sériích E a F znovu od A. Sériová čísla rámů jsou popsána na Cadre.org/Merckx. Podle časové posloupnosti čísel se vyrábělo asi 5000 kol ročně.

 Změny v katalogu: staré i nové korunky vidlice...... mufny, nápisy, barevné designy. - retrobike.co.uk

Na kolech Eddy Merckx jezdila celá řada profesionálních týmů, v trojbarevném designu odpovídajícím týmovým barvám. Kelme, Hitachi, Panasonic, TeVe Blad, Stuttgart, Weinmann, Lotto a mnoho dalších. Nejslavnějšími barvami EM jsou červeno-zelená 7-Eleven změněná v roce 1991 na červeno-modro-bílou Motorolu, a růžovo-černo-bílý Telekom. Týmová kola obvykle měla držák na číslo, sériová kola pin na pumpičku.

Corsa Extra se nedělala jen ze SLX – dvakrát zeslabovaných trubek s další výztuhou pěti spirálovitými žebry uvnitř, ale méně často i z lehčích TSX i jiných trubek podle potřeb závodníků. Kolem roku 1992 se objevují Corsy Extra z Columbusu Max, novinky s oválnými oversize trubkami. A z ní se vyvinul vrchol oceli u EM, model MX Leader. Kola MX Leader byla stavěná z Columbusu Max, ale horní rámová trubka (ze sady Minimax) byla otočená opačně, než zamýšlel Columbus: svislý ovál byl u sedlové trubky, kdežto vodorovný u hlavové. Na první pohled se poznají také podle širokých spodních trubek zadní stavby a vidlice. V polovině 90. let se prodávala také titanová kola Titane EM, která pro značku Eddy Merckx vyráběl Litespeed v EM geometrii. Přestože EM se z velké většiny dělaly z ocelí Columbus, objevují se i rámy z Reynoldsu a koncem 90. let z trubek Dedacciai (Corsa 01). Posledním ocelovým modelem EM před érou hliníku a karbonu bylo Arcobaleno (italsky duha) z Columbusu Neuron.

Corsa Extra týmu Motorola - speedbicycles.chLitespeed Titane EM v růžové Team Telekom pro Olafa Ludwiga - speedbicycles.ch

Eddy Merckx držel majoritní podíl ve firmě do roku 2008, poté jej prodal, i když stále s firmou úzce spolupracoval. Na kolech EM jezdily pro-kontinentální týmy (Topsport Vlaanderen), až v roce 2011 se vrátila kola EM do World Tour v týmu Quick Step. Jen na rok, tým s koly nebyl spokojen a ani značce se příliš nedařilo. Od roku 2017 je majitelem EM firma Race-Productions NV, stojící za značkou Ridley. V letech 2019 a 2020 jezdil na kolech EM tým Ag2R. Jednalo se však o přelakovaná kola Ridley Helium, která se dostala i do katalogu EM. Firma EM stále vyrábí silniční kola, jak z karbonu, tak i z moderní oceli – chtěli byste třeba ocelový gravel Eddy Merckx stavěný na míru Johanem Vranckxem?

Perličky:

  • Eddy Merckx vyhrál 11 Grand Tours – kola Eddy Merckx ani jedinou. Andy Hampsten vyhrál Giro v roce 1988 ještě na kole Huffy (stavěném Benem Serrottou) těsně předtím než Team 7-Eleven přešel na EM, Bjarne Riis vyhrál Tour v r. 1996, těsně poté, co Team Telekom přešel na Pinarella.
  • EM Corsa Extra pro jistého mladého extriatlonistu, který v začátcích kariéry jezdil za tým Motorola a mnohem později se proslavil jako hvězda show Oprah Winfrey, měla horní a sedlovou trubku z Columbus SLX a spodní trubku a zadní šavle ze silnějšího SPX. Mistrem světa v Oslu se v roce 1993 stal na Corse Extra z Columbusu MAX.
  • V roce 2011 praskly Tomu Boonenovi během Paříž-Roubaix postupně 3 rámy Eddy Merckx.
  • V roce 1994 tam s odpruženou vidlicí na rámu MX Leader, brandovaném Caloi podle brazilského sponzora teamu Lotto, vyhrál Andrej Čmil po 67 km dlouhém sóle v blátě a poletujícím sněhu.
  • Opravdu ošklivý Eddy Merckx: speciál Steva Bauera pro Paříž-Roubaix 1993. Steve Bauer byl na Roubaix 1990 druhý o pouhých 9 mm (na standardním EM v barvách 7-Eleven); v roce 1993 dojel 18. Design s dopředu vystrčenou vidlicí se neujal.

Další čtení a zajímavosti:

report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
mtbiker-komunitaCZ 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá
Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá
Podobné články
Z Mikulova do Galanty a zpět
Jako tiskovej mluvčí Mikulova jsem si vymyslel, že by bylo fajn navštívit všechny partnerské obce našeho města na kole. Nejbližším vhodným cílem pro švih na svátek 8. května se stala slovenská Galanta.
Jarní slovácký okruh
Oficiální první jarní den tohoto roku máme již úspěšně za sebou a je tedy nejvyšší čas oprášit naše dvoukolové miláčky.
Z Murteru do Brna nadvakrát
Z dovolené v Chorvatsku na kole? Proč ne - když jsem dojel tam přece dojedu i zpátky, ne? A co to vzít přes rodnou vísku Tadeje Pogačara?
keyboard_arrow_up