Zhoršuje se počasí - jak neprochladnout?

Brzy to vypukne, rána a večery jsou stále chladnější, riziko deště stoupá a jediné, co klesá, jsou teploty. Na co musíme v těchto dnech myslet, když vyrazíme ven na kolo nebo za jiným sportem?

V našich zeměpisných šířkách panuje počasí, které na cyklistiku není ideální celých 12 měsíců v roce, ale při dodržování několika pravidel se dá venku sportovat drtivou většinu sezóny. Stejně různorodé jako počasí ale zpravidla bývají rady a doporučení, které bajkerovi zpříjemní jeho oblíbený sport i na podzim, v zimě a na jaře. Základem je oblečení, ale samozřejmě to není jen o něm. Toto jsou naše doporučení, na která jsme postupně přišli po letech zmrzlých nebo naopak propocených jízd.


Před vyjetím by vám měla být zima

Univerzální doporučení na začátek je jednoduché. Vyšli jste z domu na kolo, běh nebo turistiku a cítíte se příjemně v teploučku? Pokud ano, je to špatně. Je třeba počítat s tím, že aktivitou se přirozeně zahřejeme, a proto pocit tepla před zahájením aktivity není žádoucí. Naopak je dobré cítit přiměřený chlad, který by se měl po prvních minutách jízdy pomalu vytrácet tím, jak se postupně zahřejeme jízdou.

Ráno mrzne, v poledne je horko

Aby se nám podařilo docílit optimální a komfortní teploty, je dobré mít možnost reagovat na měnící se venkovní teplotu. To je typické hlavně na jaře a na podzim, kdy kolem poledne je krásně teploučko, ale ráno a večer už je pořádná kosa. Velkým pomocníkem je oblečení, které je variabilní a dá se za jízdy přizpůsobovat. Výborná je kombinace zatepleného krátkého dresu a návleků na ruce, které můžeme po nějaké době sundat, nebo průduchy, které můžeme rozepnout, když se oteplí. Velmi užitečná může být i vesta, případně bunda, která má rukávy z materiálu, který dýchá, a zateplená je jen oblast hrudi.

Dobrým řešením jsou i bundy do přechodného období. Nejsou přehnaně teplé a dalšími vrstvami se dá dosáhnout teplotního komfortu. Značka Craft díky svému střihu často vyhovuje i lidem s normální postavou, zde je její nabídka.


Čím víc dupu, tím víc se potím

V úvodu jsme avizovali, že nepůjde jen o oblečení, vliv na teplotní komfort má pochopitelně i charakter tréninku. Jinak se potíme, když jedeme dlouhé stoupání nebo interval, a jinak, když jedeme pěkně na tuky v nižší zóně. Proto je v zimě lepší vybrat rovinatější profil jízdy a interval zařadit v momentě, kdy už se blíží cíl. Nejhorší je samozřejmě v propoceném oblečení absolvovat dlouhý sjezd nebo se zimou třást ještě spoustu dlouhých minut do konce tréninku.

Voda a její podoby

Teplotnímu komfortu moc nepomáhá voda. Kromě deště ji můžeme potkat i v podobě mokrých silnic nebo mlhy. Proto je dobré myslet i na to, v dnešní době už existuje vícero řešení. Nejohroženější jsou asi nohy, v nabídce je dnes několik druhů různých návleků, ideálním řešením jsou ale i tak zimní tretry, které jsou voděodolné. Přímý zásah dostává i naše pozadí, něco zachytí malý blatník pod sedlem, vhodnější jsou samozřejmě dlouhé blatníky. Výhodou je pochopitelně i voděodolné oblečení, které odolá vodě stříkající od kol.

Voděodolnost nemusí automaticky znamenat, že je oblečení vhodné do deště. K tomu jsou určené speciální bundy, například Craft Hydro.


Méně je někdy více

Není vhodné to přehánět s funkčními materiály, které mají hlavně odolávat větru a dešti, ale o to méně dýchají. Pod nimi se rychle zpotíme, čímž opět přicházíme o komfort a ohrožujeme své zdraví. Používat pláštěnku nebo větrovku jako náhradu teplejší bundy není dobrý nápad, sloužit by měly spíš jako příležitostný pomocník do sjezdu nebo na posledních pár kilometrů, když se v cíli můžete převléci.

Nezastavujeme, máme zpoždění

V létě je zastávka na kávu nebo limonádu příjemným zpestřením vyjížďky, v zimě je to ale zbytečný risk. Po zastavení si sami přestáváme vyrábět teplo, a když se nepřevlečeme, zůstáváme v mokrém oblečení. Zvlášť pokud jsme přestávku strávili ve vyhřáté kavárně nebo restauraci, bude nám po jejím opuštění nepříjemná zima.


Kolo v top stavu

Když zastavíme z důvodu technické závady, na místě se s tím nedá dělat už nic a je třeba to vyřešit. Dobré je proto takovým situacím předcházet a nenechávat si starší, jeté pláště na dojetí na podzim a zimu, protože kromě otravného opravování defektu riskujeme i prochladnutí. Ruku na srdce - kdo by chtěl zmrzlými prsty sundávat plášť z ráfku?


Když je venku opravdu ošklivě, není nutné tlačit na pilu, někdy je lepší vymyslet jinou aktivitu než kolo, nebo si dát pauzu úplně. Jedním tréninkem rozhodně nezískáme tolik, kolik bychom ztratili vynucenou týdenní pauzou kvůli nachlazení.

Kompletní nabídka značky Craft pro různé sporty se nachází na e-shopu.

Foto: craftsportswear.com
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?

Podobné články

Spodní trika Craft: správný výběr spodní vrstvy se vyplatí

Spodní trika Craft: správný výběr spodní vrstvy se vyplatí

Větu “venku je zima, pořádně se obleč” slýcháme už od dětství asi všichni. A samozřejmě je to pravda. Nikdo se nechce vracet domů promrzlý.
Zimní cyklistické bundy - chrání, hřejí a co ještě? PR článek

Zimní cyklistické bundy - chrání, hřejí a co ještě?

Ježdění v zimě má své kouzlo. Důležitým faktorem je ochrana před chladem, srážkami, ale i vhodné odvětrávání a viditelnost. Opět přinášíme několik tipů.
Zimní rukavice na kolo - abychom nepřimrzli k řidítkům PR článek

Zimní rukavice na kolo - abychom nepřimrzli k řidítkům

Jízda na kole může být příjemná i v zimě, základem je samozřejmě tepelný komfort. Přinášíme vám několik tipů na ochranu rukou před chladem.
keyboard_arrow_up