Caminade Caminargent - první hliníkové klenoty vážily jen 6 kilo

Caminade Caminargent - první hliníkové klenoty vážily jen 6 kilo

Caminade Caminargent je vlastně takové Bugatti mezi jízdními koly. Vyrobeno jich bylo jen malé množství, ale co kousek, to klenot. Vidět je naživo se hned tak někomu nepoštěstí a jejich hodnoty atakují ty nejvyšší částky ve světě sběratelů. Čím jsou kola Caminargent tak výjimečná?

Pierre Caminade se narodil roku 1879 v Bordeaux. Kolem roku 1910 si založil na předměstí Paříže cyklistický obchod a zároveň působil jako stavitel ocelových rámů. Rychle si vybudoval jméno ve výrobě lehkých kol pro závodní ovál Buffalo v Paříži.
Díky velkým úspěchům hliníku jako materiálu pro výrobu v leteckém průmyslu se po 1. světové válce začal používat v mnoha dalších odvětvích včetně cyklistiky. Do té ho přinesla firma Rupalley už v roce 1896, v roce 1934 ho začal používat francouzský rámař Nicolas Barra a ve stejném roce spustili výrobu hliníkových cruiserů pod značkou Monark a Hawthorne i v USA.

Nejlehčí modely, které Caminade Caminargent nabízel.

O “pravé” uvedení hliníku do světa výroby jízdních kol a komponent se ale postaral právě Pierre Caminade. Ve 20. letech totiž začal kromě ocelových součástek na kola vyrábět i hliníkové, které od něj odebírali i další výrobci. Rostoucí úspěch produktů a podpora ze strany Société du Duralumin (francouzská obchodní rada zaměřená na podporu hliníku v průmyslu) vedly v roce 1934 k založení značky Caminade Caminargent. Caminade přinesl revoluční celohliníkovou koncepci kola, a to včetně komponent.

Součástí sortimentu nebyly jen kola, ale i duralové komponenty jako například řidítka.Některé tvary se nápadně podobají dnešním moderním gravel kouskům.


Vytvořil základní model rámu, který sestával z tenkostěnných osmiúhelníkových trubek spojených šroubovacími mufnami. Jedinečnost tohoto řešení spočívá v možnosti rozložit rám na díly za účelem výměny poškozených částí. Celkově bylo v nabídce 5 modelů, které byly v principu stejné, lišily se jen geometrií a výbavou. Dva modely byly určené k profesionálnímu závodění - model Paris-Roubaix a model Bordeaux-Paris, dva modely byly turistické - pánský a dámský, a jeden pánský městský model Dandy.

Dobová reklama jasně a doslovně vyzdvihuje nízkou hmotnost kol značky Caminargent.

Caminade pod svou značkou vyvinul celé spektrum hliníkových komponent - představce, ráfky, berany a řídítka, sedlo, blatníky nebo přehazovačku rychlostí. Díky tomu má nejlehčí model Bordeaux-Paris jen 6 kilo a nejtěžší Tourist v plné výbavě okolo 10 kilo, což jsou čísla někdy těžko dosažitelná i pro současné špičkové výrobce.

Zdobně působící prvky rámů...... i dalších komponentů působí dnes až steampunkově.


Caminade zaujal i vlastní třírychlostní přehazovačkou Rectiligne, která je specifická tím, že řetěz je na rozdíl od dnešního standardu stále na stejném místě a pohybuje se pod ním kazeta. Existovala dokonce i šestirychlostní verze, která byla doplněna o dvojité řetězové kolečko, umístěné na zadní patce. Závodní modely se osazovaly přehazovačkou Osgear Super Champion, oblíbenou v profesionálních závodech jako Tour de France.

Značka Stronglight vyrábí komponenty vysoké kvality dodnes.Rám bylo možné pomocí dodávaného klíče kompletně rozebrat.


Ceník Caminargentu byl výživný i na svou dobu, proto byla tato kola vnímána jako luxusní produkt. Není známo, kolik přesně se jich vyrobilo, ale podle evidovaných sériových čísel to za 15 let produkce bylo okolo 3500 kusů. Vyrábět se přestalo v roce 1950, kdy Pierre Caminade zemřel. Od té doby cena jeho kol strmě roste. Malý počet dochovaných kusů, jejich magický design a jedinečnost koncepce rámu z nich dělají jedny z nejhodnotnějších kousků pro sběratele historických kol. Tomu odpovídají i jejich ceny, které se v případě některých kusů pohybují i v řádu hodnoty nového auta.

Nejlehčí závodní kus - váží úžasných 6 kg.

Kolo na fotkách je závodní model Bordeaux-Paris, vážící 6 kilo. Má úžasné sériové číslo 11, což datuje jeho výrobu do doby, kdy byla produkce těchto kol zahájena, tedy na konec roku 1935. To z něj činí jeden z nejvzácnějších známých kusů ve světě sběratelů historických kol.

Text a foto Andrej Fortis - noelgabriel
Foto, překlad a korekce - Tomáš Vitvar - jecnak

Další čtení a zajímavosti:


report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
mtbiker-komunitaCZ 
Líbí se Ti tento článek? thumb_up0thumb_down report_problem
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

comment Komentáře

Momentálně se tu nenachází žádný komentář. Můžeš být první.

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Video: Silniční kolo z roku 1991 a 2021 - jaké jsou v nich rozdíly? play_arrow

Video: Silniční kolo z roku 1991 a 2021 - jaké jsou v nich rozdíly?

Jeden z předních světových výrobců jízdních kol, Giant, už před třiceti lety nabízel karbonový rám. Ten nabízí stále, ale je tady i spousta dalších komponentů, které za 30 let prošly vývojem, a ten rozhodně není u konce.
Video: Kontrola silničního kola nejen na začátku sezony play_arrow

Video: Kontrola silničního kola nejen na začátku sezony

Jen bezvadný stav jízdního kola zaručí bezpečnou vyjížďku. Proto si v tomto videu připomeneme, co zkontrolovat na silničním kole před sezonou nebo delším výjezdem.
Plastová kola Itera a Sprick Active Comfort

Plastová kola Itera a Sprick Active Comfort

První celoplastové kolo vzniklo už v roce 1972 v New Yorku, tehdy to ale zůstalo jen u patentu a několika prototypů. Zajímavostí je, že z plastu tenkrát byly i náboje, kazeta, řetěz a převodník.
keyboard_arrow_up