Alcyon - posel míru zrozený k vítězství

Ne nadarmo se Francie označuje za kolébku cyklistiky. Ze země galského kohouta pochází velké množství značek, které své jezdce dostaly až na stupně vítězů v nejvýznamnějších cyklistických závodech. Paradoxem je, že většina z těchto značek už je minulostí. Jednou z těch nejúspěšnějších byl Alcyon.

Značku Alcyon založil v roce 1903 Edmond Gentil v městečku Neuilly-sur-Seine, název dostala podle mýtického mořského ptáka, nositele míru. Příběh začal na půdě společnosti Peugeot, kde Gentil pracoval jako ředitel pro vývoj motocyklů. V roce 1903 byl pověřen, aby připravil motocykly na pařížsko-madridský závod. Aby se předešlo problémům mezi společnostmi Peugeot a Peugeot fréres a S.A. des Auotmobiles Peugeot, dostaly název Griffon. Tuto značku se Peugeot rozhodl vyrábět v samostatné továrně v Coubervoie a Gentil se chtěl stát jejím ředitelem. To mu ale vedení neumožnilo…

Meziválečný závodní speciál Alcyon
A tak se rozhodl odejít, vzal s sebou několik dalších zaměstnanců a založil si vlastní firmu Ets. Gentil et Cie, později Société des Motos Alcyon. Společnost se rychle stala jednou z největších francouzských továren a vlastnila různé značky jízdních kol a motorek. Původně se Gentil specializoval na kola, už v prvním roce vyrobil 3000 kusů, v roce 1909 už to bylo 40 000 kusů, později už byl roční standard nad 100 000 kusy. Po otevření druhé továrny v Coubervoie v roce 1904 dodal na trh i první motocykl. Na těch Alcyon spolupracoval se švýcarským výrobcem motorů Zedelem, ten ale v roce 1907 svou továrnu v Saint Aubin zavřel, a Alcyon se tak stal jediným vlastníkem. Proto jsou motocykly Alcyon téměř vždy vybaveny zabudovanými motory Zedel a Zürcher.

Řidítka z pohledu jezdce...... na kterých nesměly chybět hliníkové bidony.

V roce 1906 představil Alcyon první auta s jedno- nebo dvouválcovým motorem boxer (typ motoru s protilehlými válci) na veletrhu "Mondial de l"Automobile" v Paříži. V roce 1912 už vyráběl i třílitrová závodní auta, nejčastěji typu voiturette. Po válce přibyly i čtyřválcové modely, pro jejich nedostatečnou konkurenceschopnost ale byla v roce 1928 výroba automobilů ukončena. V roce 1926 byla v Turíně založena společnost Alcyon Italia, která vyráběla motorky i pro italský trh.
V oblasti kol nasadil Gentil od začátku tvrdou obchodní strategii a pod značku Alcyon nakoupil přes 30 existujících značek. V průběhu dvacátých let 20. století k nim přibyla další slavná jména - Labor, Olympique, La Française-Diamant, Armor či Lapize. Od spuštění výroby nabízel Alcyon široké portfolio modelů, kde kromě klasických strojů byly k dispozici i tandemy a tříkolky, kola pro obchodníky a dětská kola. V nabídce pro širokou veřejnost měl i špičkové silniční modely a ve 30. letech začal jako první výrobce nabízet nový typ cestovních kol - randonneur.

Kromě standardní maznice středového složení byly už na městských i randonneur kolech běžné i ráfkové brzdy.Vzhledem ke stavu cest se běžně osazovalo odpružené sedlo.

Alcyon si rychle získával nové zákazníky, dobrou strategií byla masivní printová reklama s krásnými grafikami, široká paleta modelů a samozřejmě i kvalitní dílenské zpracování. Prodeje zvyšovala i početná vítězství Alcyonu v silniční cyklistice. V první polovině 20. století patřil na závodech mezi nejúspěšnější značky. Gentil založil profesionální cyklistický tým Alcyon už v roce 1905 a velmi rychle s ním naskočil na vítěznou vlnu. Jezdci Alcyonu před 1. světovou válkou vyhráli Tour de France čtyřikrát - François Faber (1909), Octave Lapize (1910), Gustave Garrigou (1911) a Odile Defraye (1912). Alcyon vyhrál cenu národních týmů na Tour de France v letech 1909 až 1912 a posléze v letech 1927 až 1929. “Starou dámu” válcovali jezdci Alcyonu i po 1. světové válce, v roce 1929 vyhrál Maurice de Waele, v letech 1930 a 1932 André Leducq, v roce 1933 Georges Speicher, v roce 1936 Romain Maes a v letech 1937 a 1939 Sylvere Maes (pouze náhodná shoda jmen). Kromě těchto úspěchů je třeba zmínit více než 60 vítězství na velkých světových klasikách, asi stovku vítězství na národních šampionátech různých států a další stovky vítězství na jiných závodech.

Realita prvních desetiletí závodní cyklistiky - jezdci závodí zcela soběstačně včetně stravování.
Po 2. světové válce tým změnil název na Alcyon-BP (1946-1949), později na Alcyon-Dunlop (1950-1954). Po roce 1958 přestal Alcyon tým sponzorovat, přestože ještě v letech 1961 a 1962 existoval a řídil ho tehdy už bývalý profesionální jezdec Georges Speicher. Samotnou značku Alcyon v roce 1954 pohltil Peugeot, čímž se pro Edmonda Gentila pomyslný kruh uzavřel. Některé zdroje uvádějí, že značka zanikla v roce 1957, jiné, že až o 11 let později.

Profesionální model Alcyonu i pánské městské kolo, které jsou na fotkách, se nacházejí ve Slovenském technickém muzeu v Košicích. Silniční kolo se v roce 1939 účastnilo Tour de France v barvách belgického týmu. Na svém rámu nese grafický odkaz na berlínskou olympiádu z roku 1938, kde Alcyon dodával kola pro francouzský národní tým. Není však vyloučeno, že se kolo zúčastnilo olympiády už dříve.

Parametry kola jsou na jeho dobu špičkové. Váží jen něco přes 8 kilo, a to i přes to, že ještě neobsahuje duralové komponenty.

Kolo je osazeno přehazovačkou Simplex Champion du Monde, Extra Leger, což byla první přehazovačka klasické koncepce v profi pelotonu.Kola jsou na dřevěných ráfcích a špice jsou pro vyšší tuhost v křížení spájené.

Městský model je z roku 1920 a dobře reprezentuje tehdejší pojetí geometrie městských kol.

Stroj je zajímavý prvním modelem dynama s integrovaným světlem...... a také brzdami, jejichž špalíky dosedají na vnitřní stěnu ráfku.

Městský stroj je součástí sbírky košického sběratele historických kol Petra Luczyho.

Text a foto Andrej Fortis - noelgabriel
Překlad a korekce - Tomáš Vitvar - jecnak

Další čtení a zajímavosti:

report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
mtbiker-komunitaCZ 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Paris Brest Paris - nejstarší cyklistický podnik očima prvních českých účastníků

Paris Brest Paris - nejstarší cyklistický podnik očima prvních českých účastníků

1200 km dlouhá trasa není nikdy snadná. Nekonečný příděl prudkých a ještě prudších kopců na francouzském venkově prověří odhodlání každého cyklisty. Únava, spánková deprivace, osamění, výkyvy teplot i nálad, ale i čirá radost z cyklistiky. O tom všem v reportáži Katky Rusé a Tomáše Vitvara, prvních českých účastníků.
Le Petit Bi - neviditelný průkopník městských kol

Le Petit Bi - neviditelný průkopník městských kol

Kola, která byla první svého druhu, by se dala spočítat na prstech. Le Petit Bi je jedním z nich. Vznikl na základě myšlenky vytvořit univerzální kolo pro celou rodinu, které by se vešlo do auta. V dnešní době možná běžný postup, ve třicátých letech ale celkem unikát.
Video: Silniční kolo z roku 1991 a 2021 - jaké jsou v nich rozdíly?

Video: Silniční kolo z roku 1991 a 2021 - jaké jsou v nich rozdíly?

Jeden z předních světových výrobců jízdních kol, Giant, už před třiceti lety nabízel karbonový rám. Ten nabízí stále, ale je tady i spousta dalších komponentů, které za 30 let prošly vývojem, a ten rozhodně není u konce.
keyboard_arrow_up