Zdroj: Tile hunting

Nejednoho cyklistu už napadlo, že by rád projel všechny silnice ve své zemi. Jenže co je ještě silnice, a co už ne? Navíc uvnitř větších měst je dopravní síť tak hustá, že projet všechny ulice by byl nadlidský výkon.

Na podobném principu funguje sbírání tzv. čtverečků, na které je mapa světa pomyslně rozkrájena. A je výrazně snazší definovat „úspěšnost“ - čtvereček jste zkrátka buď navštívili, nebo ne.

Co je účelem?

To záleží v podstatě na vás. Pro někoho je důležité mít posbíráno co nejvíc čtverečků bez ohledu na jejich vzájemnou polohu, jiní na to jdou systematičtěji a zajímá je velikost tzv. čtverce, tedy největší souvislé čtvercové plochy tvořené projetými čtverečky. Další sledovanou veličinou je tzv. cluster (v překladu „shluk“), což je plocha tvořená čtverečky, které jste nejen projeli, ale zároveň i „obklíčili“ tím, že jste projeli všechny čtyři sousední.

K tomu, abyste si čtvereček mohli odškrtnout, není potřeba projet všechny silnice, které jím procházejí, stačí do něj zkrátka vjet, i kdybyste jeho hranici překročili jen o pár metrů. Jednotlivé čtverečky jsou velké přibližně 1,5 x 1,5 kilometru, což se sice může zdát hodně, ale jakmile této zábavě propadnete, nabudete dojmu, že je to naopak dost málo. Dost málo na co? Třeba na to, aby do každého čtverečku vedla asfaltová silnice! Ono třeba stačí, aby přes polovinu čtverečku byl nějaký oplocený pozemek jako třeba letiště nebo obora, případně vodní plocha, a hned se nám možnosti, kudy do něj vstoupit, poněkud zužují. Existují i (pro cyklisty) úplně nepřístupné čtverečky, třeba jeden na Lipně, další v lánské oboře či boletickém vojenském prostoru.

Tady to bylo se štěstím. Dál už byl plot. Hranici čtverečku opravdu stačí překročit jen o pár metrů, aby se započítal. (Řeč je o červené čáře vedoucí do modrého čtverečku ze severu.)
Do tohoto čtverečku můžete buď doplavat, nebo dojet na šlapadle. Ještě je tu jedno řešení, ale na to to chce pořádné mrazy…

Jak mít o čtverečcích přehled?

Nejvíce se mi osvědčila stránka Statshunters.com. Na rozdíl od VeloVieweru, který čtverečky podporuje také, je zdarma. Můžete si tam zobrazit buď samotnou mřížku, nebo pro přehlednost i heatmapu svých tras (tedy mapu, kde máte všechny své jízdy pohromadě). Barevně je tam odlišen zmiňovaný „čtverec“ (defaultně modře), „cluster“ (defaultně zeleně) či jednotlivé samostatné čtverečky (defaultně červeně). Při kliknutí na konkrétní trasu si můžete zobrazit i „nové čtverečky“, které jste během této jízdy získali (defaultně fialové).

Nejčastěji si lovci čtverečků poměřují modré čtverce.
Barvy i jejich sytost si můžete nastavit podle svých preferencí. Kliknutím do čtverečku mimo konkrétní trasu se vám například zobrazí i to, kolikrát jste ho navštívili, rozkliknout si z mapy můžete i trasy.

Na čem čtverečky lovit?

Ač nepatřím mezi příznivce terénních strojů, musím přibližně po roce vyvíjení určitých snah o vyplňování mezer ve své „mřížce“ uznat, že to není zábava pro pravověrné silničáře. Leckdy je totiž opravdu nutné pro získání čtverečku ze silnice sjet a někdy i 500 metrů popojet po nějaké polní nebo lesní cestě. Některé z nich mají za sucha hladší povrch než leckteré asfaltky, ale při pohledu na některé si prostě s těžkým srdcem řeknu, že na tohle mám své kolo moc ráda a vypravím se tam někdy na cyklokrosce nebo bajku.

Do tohoto čtverečku zkusím raději vjet z druhé strany…
Nicméně při představě, že pojedu 80 kilometrů na bajku kvůli jednomu čtverečku a pak zase 80 zpátky, mě hned bolí celé tělo Pro tyto případy samozřejmě existuje možnost se vlakem či autem kousek přiblížit. Další možností je těch 500 metrů zkrátka dojít pěšky s kolem, nebo alespoň Garminem v ruce - jestli na to tedy nemáte moc rádi své tretry Nebo že by existovali i takoví závisláci, kteří si s sebou na lov čtverečků pro tyto případy berou do kapes trekové boty na přezutí? Takže řešíte-li každou desetinku své průměrné rychlosti, najděte si na kole asi radši jinou zábavu...

Jak plánovat trasy?

Samozřejmě tak, abyste posbírali co nejvíc nových čtverečků Například si vyhlédněte oblast, kde vám jich chybí více, a veďte linii trasy tak, aby efektivně „vybarvila“ nenavštívené čtverečky a mohli jste se příště zaměřit na jinou oblast. Trasu samozřejmě zahajte v bodě nejbližším vašemu domovu nebo pracovišti, abyste to „na start“ měli co nejblíže. Lze si například „vybarvovacích tras“ naplánovat více a pak je mít třeba trvale zobrazené na Garminu pro případ, že byste se někdy vyskytli poblíž a neměli tam „lov“ zrovna naplánovaný. Ale co si budeme povídat, zvlášť na menších displejích je každá čára navíc nežádoucí.

Ti největší závisláci ale mají jistě dávno stažené rozšíření Statshunters do Firefoxu, které jim při plánování trasy v Garmin Connectu či Mapy.cz mapu podbarví na základě toho, které čtverečky už navštívili, a které ne. Ve chvíli, kdy nová trasa projede „novým“ čtverečkem, zvýrazní se podle vašeho barevného nastavení.

S rozšířením Statshunters je plánování trasy ve Firefoxu jednodušší. V tomto případě jsou žlutě podbarveny čtverečky, které trasa nově vybarví.
Existuje i appka přímo do Garmina, ta ale zatím není moc vychytaná, dokáže pouze definovat, kterými čtverečky vede vaše aktuální trasa. Já ji používám v podstatě jen pro kontrolu, jestli už v konkrétním čtverečku jsem, nebo ne. Na obrazovce v tu chvíli totiž není ani mapa, jen projetá trasa (navíc dost přibližně) a dvě barvy čtverečků - ten den projeté a ten den neprojeté, přičemž mřížka nejde ani přiblížit či vzdálit a máte tam celou dobu jen 5 x 5 čtverečků s tím, že uprostřed je ten, v němž se zrovna nacházíte. Bohužel do ní v tuto chvíli nelze nijak implementovat informaci, které čtverečky už máte projeté z dřívějška. Snad se vývojáři polepší.

Zábava pro asociály?

Občas mám dojem, že ze mě záliba ve sbírání čtverečků dělá trošku asociála. Jen si zkuste představit, že vyrazíte na vyjížďku s kamarádem, kterého toto postižení minulo. Bude na vás ochoten počkat u lesa, než si po té hrbolaté cestě doj(e)dete pro čtvereček? Jestli někoho takového ve svém okolí máte, vydržujte si ho, v extrémních případech ho totiž budete moci „zneužít“, aby vám pohlídal kolo, než si pro čtvereček dojdete pěšky jen s Garminem v ruce bez obav, že vám kolo někdo odcizí...

Máte kamarády s podobnou diagnózou? Pro čtverečky samozřejmě můžete jezdit společně, potřebujete-li si tedy „vybarvit“ stejné. Co si budeme povídat, nejlepší by bylo najít si parťáka, který má „mezery“ ve stejných oblastech jako vy. Co mám ale zkušenosti, přijde mi, že mezi „čtverečkáři“ ale panuje spíše zdravá rivalita a vzájemně si moc nepomáhají ani neradí, spíše se špičkují, kdo má větší ... čtverec, samozřejmě.

[Úvodní foto: Tile hunting]

report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
mtbiker-komunitaCZ 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Čistota, údržba i servis - aby kolo stále fungovalo PR článek

Čistota, údržba i servis - aby kolo stále fungovalo

Jízda na kole přináší skvělé pocity, hlavně pokud všechno šlape hladce a tiše. V našem e-shopu najdeš vše potřebné pro údržbu a servis a v článku přinášíme několik tipů.
Nehoda a zranění na kole: jak na získání odškodnění

Nehoda a zranění na kole: jak na získání odškodnění

Cyklistika je naše oblíbená (nejen) letní aktivita. Hezké počasí a upravené cyklostezky nás lákají k projížďce na kole. Avšak někdy se může stát, že jízda na kole skončí nehodou, při které může dojít ke zranění nebo dokonce úmrtí cyklisty.
Dresy do teplého počasí - léto přichází PR článek

Dresy do teplého počasí - léto přichází

Ať už preferuješ obepnuté a aerodynamické nebo volné a pohodlné kousky, zajisté oceníš rychlý odvod potu a spolehlivou termoregulaci za každých okolností.
keyboard_arrow_up