Na kole do práce - vybavení a motivace

Stávající vysoké ceny pohonných hmot a neradostný výhled do budoucna určitě mnoho zaměstnanců postaví před otázku, zda nezvolit místo auta na cesty do zaměstnání jiný dopravní prostředek.

Hodně cyklistů i necyklistů o dojíždění na kole do práce uvažuje a dost lidí už roky do práce dojíždí, včetně mě. Na fóru máme dokonce několik vláken, kde postujeme fotografie, které ukazují, jak příjemná cesta do práce může být. Není nad to začít pracovní den dobře naladěn po klidné jízdě lesem nebo po cyklostezce kolem řeky. Navíc nemusím řešit parkování, případná opatření proti covidu v MHD ani dopravní zácpy.

Auto nebo kolo?Pro mě jasná volba.

Kolo se jako dopravní prostředek do zaměstnání přímo nabízí. Provozuschopné kolo z bazaru je velmi levné a relativně nenáročné na údržbu. Bez problémů na něm i netrénovaný jedinec zvládne ujet v rovinatém terénu přes deset kilometrů. Problémem ale může být počasí, uložení kola nebo výběr vhodného typu.

Vhodné kolo

Do práce se dá dojíždět prakticky na jakémkoli kole, ale určitě by kolo mělo odrážet trasu a povrch, po kterém na své cestě pojedu. Jistě bych si nevybral pro cestu po asfaltové cyklostezce po rovině kolem řeky enduro nebo sjezďáka. Stejně tak není do centra města s kostkami a kolejemi vhodná čistokrevná závodní silnička. Pokud tedy máte možnost výběru, nebo dokonce stojíte před výběrem nového kola určeného přímo na cesty do zaměstnání, vybírejte spíše z trekových kol, gravelů, MTB hardtailů nebo vysloveně městských kol. Na delší cesty mimo městská centra se určitě hodí i rychlá silnička, která ale umožňuje montáž blatníků.

Osvětlení je vhodné nejen za tmy, ale spolu s výraznými barvami zvyšuje bezpečnost i ve dne.

Výbava kola

Dojíždět do práce se dá na kole bez jakéhokoliv příslušenství, ale během těch více než 15 let, co jezdím, jsem se dopracoval k následujícímu vybavení, které považuji za vhodné, nebo dokonce nutné.

Blatníky

Jestli mně něco vadilo na dojíždění na závodní silničce, tak to bylo hlavně ranní dilema nad předpovědí počasí. Teď ráno je sice sucho, ale bude odpoledne těch slibovaných 0,5 mm srážek mezi 17. a 18. hodinou opravdu 0,5 mm, nebo se z nich vyklube vytrvalý déšť jako minule? Od doby, co mám na kole většinu času namontované dlouhé blatníky se zástěrkami, nemusím nic řešit a i drobné mrholení znamená jen vlhké nezabahněné oblečení, které oschne a může posloužit i druhý den. A to nemluvím o kole, které je prakticky bez bláta a není třeba žádná údržba. Ze zkušenosti doporučuji vyhnout se levným blatníkům a vybrat mezi kvalitními osvědčenými značkami jako je třeba SKS nebo Bontrager.

Nosič

Občas se hodí nosič, protože tahat na zádech velký batoh je alespoň pro mě nepříjemné. Ne všechna kola ale umožňují montáž nosiče kvůli chybějícím montážním bodům na rámu. Celkem elegantní řešení jsem našel v nosiči Thule Pack’n Pedal, který se montuje stahovacími nylonovými pásky pomocí ráčnového mechanismu přímo na zadní stavbu nebo i na přední odpruženou vidlici. Montáž a demontáž je rychlá a nosič drží bez problémů.

Brašny nebo batoh, to je otázka

Jestli nakonec používat brašny, nebo batoh, je vždycky otázka. Mně brašny na kole vadí a snažím se jezdit spíš s batohem, protože po práci si cestu domů více či méně prodlužuji sportovní projížďkou nebo tréninkem. Navíc třeba notebooku a zrcadlovce pobyt v brašně na drncajícím kole vysloveně dobře nedělá. Nakonec jsem se tedy ustálil v používání většího pytle s popruhy na záda. Ráno naplněný nezbytnostmi poslouží k převozu a odpoledne na cestu domů skončí sbalený v kapse dresu. Když už pak beru brašny, doporučuju určitě kvalitní dělené brašny s rychloupínacím mechanismem a vodotěsným rolovacím zavíráním. Pokud chcete opravdu kvalitní odolné vodotěsné brašny, poohlédněte se po Ortliebu, Thule, nejvyšším modelu Sport Arsenal nebo obdobných.

Světla

Ze zkušenosti mohu doporučit svícení a blikání i ve dne. V době, kdy auta i motorky mají povinnost denního svícení, cyklista v provozu prostě zaniká a není vidět. Na trhu naleznete obrovské množství kvalitních dobře viditelných blikaček a světel. Slušnou řádku jsme už testovali v několika testech a porovnáních. Pokud jste vybaveni nějakým chytrým přístrojem od Garminu, můžete sáhnout i po chytrém světle připojeném přes ANT. Výhodou takového řešení je automatické zapínání světel po rozjezdu nebo zapnutí přístroje a možnost přizpůsobení výkonu a režimu automaticky podle osvětlení nebo rychlosti jízdy. Ultimátní a nejpraktičtější řešení pak nabízí klasický generátor v předním náboji, případně světla napojená přímo na akumulátor elektrokola.

Zvonek

Jediné rozumné řešení, jak o sobě na přeplněné cyklostezce dát vědět. Vyhnete se mnoha nepříjemným situacím a halekání na chodce. Zvonek funguje překvapivě spolehlivě a chodci a ostatní cyklisté ho berou jako samozřejmou věc a zcela bez problémů uhýbají. Stačí přidat slovo “děkuji” a funguje to ještě lépe.

Jízda s velkým odolným batohem není příjemná. Mnohem radši vozím jen látkový pytlík na věci na převlečení a svačinu.

Výbava jezdce

Už z názvu článku celkem jasně vyplývá, že se rozhodně nebude jednat o nějakou výkonnostní cyklistiku, takže hlavním kritériem vybavení a oblečení cyklisty bude bezpečnost a pohodlí. Ideální je vybírat si výrazné barvy oblečení a přilby, která je nejvyšším bodem cyklisty a je tedy dobře vidět i z dálky. Dá se dnes pořídit už i cyklistické oblečení podle normy ČSN EN 1150, která specifikuje množství a umístění reflexních prvků, takové oblečení je zárukou maximální viditelnosti ve dne i v noci.

Večerní návraty domů na periferii velkoměsta - romantika jako prase <i class='fa fa-smile-o'></i>

Uložení a zabezpečení kola v zaměstnání

Bohužel poslední novelizace zákoníku práce neukládá zaměstnavateli vyhradit místo pro uložení jízdního kola. Naštěstí je v drtivé většině možná domluva a kolo je možné parkovat ve skladu, technické místnosti, nebo dokonce přímo v kanceláři. Drobné úskalí v takovém uložení kola se skrývá v následné odpovědnosti zaměstnavatele za případné pracovní úrazy uloženým kolem způsobené. Je tedy dobré jasně se domluvit a případně sepsat, kde a za jakých podmínek (stojan) bude kolo uloženo.

Dvě má oblíbená místa cestou do práce.Shodou okolností obě u rybníků.

Závěrem

Ať už je pro vás motivací pro dojíždění do práce šetření nákladů, času nebo zlepšení fyzičky, rozhodně věřím, že se vám tyhle jízdy zalíbí a zůstanete u nich. S trochou plánování a občasnou jízdou autem nebo MHD za špatného počasí se dá jezdit téměř pořád. V mém případě cestou z i do práce dělám co mě baví, tedy jezdím na kole, a navíc mi cesta trvá prakticky stejně jako autem. Přijedu do práce s dobrou náladou a na cestu zpět, kdy si většinou dělám větší či ještě větší okliku, se pak vyloženě těším. Doufám, že vás předchozí řádky inspirovaly nebo vám pomohly najít vhodné vybavení a doplňky. Pokud jsem na něco zapomněl nebo máte tip pro ostatní, jak si pracovní dojíždění usnadnit, podělte se o své zkušenosti v diskusi.
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá
Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá
Podobné články
Světla - neodmysliteln&aacute; souč&aacute;st v&yacute;bavy PR článek
Jsme v období, kdy slunce zapadá dříve a dny jsou mnohem kratší. Pokud jste se zamýšleli nad tím, že vám ve výbavě chybí přední či zadní světlo, rádi vám představíme pár kousků z našeho e-shopu.
Od z&aacute;kladu: Jak přež&iacute;t v provozu?
Silniční cyklistika s sebou přináší i určitá úskalí. Co dělat pro to, aby výjezd proběhl bezpečně a podle představ?
Test světel KLS: kolik lumenů je potřeba?
Dny se krátí, ale chuť jezdit je pořád. Je však potřeba to trošku vychytat a na cestu vidět. A taky být vidět. Co nás může zajímat při výběru světla nebo blikačky? Pár světel a rozdílů mezi nimi si ukážeme v tomto testu.
keyboard_arrow_up