Od základu: Jak si vybrat boty na MTB?
Tretry nebo cyklistické boty se napříč disciplínami odlišují. Jakou tretru je třeba vybrat na tu svoji a jaké faktory při výběru zohledňovat?
Nedávno jsme zde měli článek oFlat pedály vs. nášlapné pedály
Pro cyklistické boty, které se používají s nášlapnými pedály, máme specifický název – tretry. Pro cyklistické boty, které se používají s volnými pedály, je však slovo tretra slyšet jen velmi zřídka.V našem shopu je máme pod kategorií tretry na flat pedály. Tak je budu nazývat i v tomto článku.
Tretry na flat pedály – na co si dávat pozor
Tretry na flat pedály jsou většinou používány právě při extrémnějších disciplínách (gravity), jako je trail, enduro, downhill ale i dirt a podobně. To naznačuje, že jejich prioritou by měla být ochrana chodidla vůči nárazům, přilnavost k pedálu (grip) a také odolnost samotné tretry (vyšší životnost).Tretry na nášlapné pedály - je to v něčem jiné?
Tretry určené na nášlapné pedály jsou z mého pohledu rozšířenější napříč MTB disciplínami, a to zejména u těch výkonnostnějších – XC. Samozřejmě, na zvolené disciplíně záleží také to, co jezdec od tretry vyžaduje.Tretra na nášlapné pedály má hodně společného s tretrou na flat pedály, ale obvykle se odlišuje zejména v tuhosti podrážky (mezipodrážky). To je zejména kvůli tomu, aby byl co nejvíce zachován přenos síly. Prémiovější modely mají mezipodešev vyráběnou z karbonu.
Na co se zaměřit při výběru (faktory a vlastnosti)
Nejprve bych sepsal společné vlastnosti, ať už treter určených na nášlapné pedály, nebo volných (flat) pedálů:Ochrana chodidla
Ochrana chodidla je důležitá hlavně tehdy, jezdíte-li po trailech, kde máte větší riziko nárazu boty o nerovnost. V případě, že by ochrana nebyla dostatečná, může nastat při nárazu velmi nepříjemné zranění, jako například zlomenina. Čím je vyšší ochrana, tím je menší šance na zranění, avšak tím je zároveň vyšší hmotnost boty. Pokud jezdíte enduro nebo sjezd, ochrana je nutností.Zpevněné části boty jsou obvykle na špičce (největší riziko nárazu o nerovnost) i na patě. Boty na gravity disciplíny mají často ochranu i na vnitřní části boty – při střetu s klikou.
Prodyšnost
Prodyšnost jde ruku v ruce s ochranou. Pokud chcete botu, která bude masivní, aby při nárazech ochránila vaše chodidlo, bude vytvořena z těžších a méně prodyšných materiálů.Vždy lze ovšem nalézt kompromis mezi ochranou a prodyšností. Nezapomeňte, že cyklistické boty se liší nejen podle disciplín, ale také podle ročních období. Prodyšnější materiály naleznete jak dostupnější, tak prémiovější. U letních bot to může být dokonce i knit (pletená konstrukce), která je však náchylnější k poškození v drsnějším prostředí.
Hmotnost
Hmotnost souvisí opět s vlastnostmi a faktory, které jsou zmíněny výše. Čím je bota masivnější, tím má vyšší hmotnost. Z mého pohledu příliš hmotnost při gravity disciplínách neřeším, jelikož se během jízdy moc neprojevuje. Ovšem pokud jezdíte právě výkonnostnější disciplíny, tam může hmotnost treter zamíchat kartami. Častokrát se lehčí a inovativní materiály projeví i na ceně – podobně jako u komponentů.Grip podrážky (zejména u tretr na volné pedály)
Tento odstavec bude věnován zejména tretrám na volné pedály. Výjimkou jsou nášlapné pedály, které obsahují piny.U gripu záleží zejména na těchto faktorech: měkkost/tvrdost gumy a podrážky i tvar podrážky. Pozor, častokrát jde i o osobní preferenci, proto se snažím další věty napsat co nejvíce nezaujatě.
Tvrdost pryže – obecně platí, že čím je guma měkčí, tím je poddajnější pro zarytí pinů a čím je tvrdší, tím je to těžší (zarytí pinů do podrážky). U měkčí gumy to může být i výhoda, ale zároveň i nevýhoda. Výhoda tehdy, jsou-li piny tupější, širší nebo nižší (případně kónusové). Nevýhoda tehdy, jsou-li piny vysoké – více ničí podrážku a někdy se může podrážka zarýt do pedálu až příliš – nechtěný pocit nalepené boty na pedálu.
Tvrdší guma je ideální pro ostřejší a vyšší piny a také déle vydrží.
Tuhost podrážky
Čím je podrážka měkčí, tím více se přizpůsobí tvaru pedálu. Pro odborníky - pokud je tvar pedálu konvexní nebo konkávní (pro laika – prohnutý/vypouklý, ne rovný), tak se měkčí podrážka lépe přizpůsobí pedálu. Pokud je podrážka příliš tvrdá, neumí se moc přizpůsobit, což je lepší zejména pro rovné pedály (případně konkávní – osobní preference).Podrážky treter určených na nášlapné pedály jsou obvykle tužší. Nemusí příliš přizpůsobovat svůj tvar pedálům, protože jsou do nich zacvaklé. Tužší podrážky poskytují lepší oporu i přenos síly. Na druhé straně, při chůzi jsou nepohodlné.
Při výběru treter se můžete řídit i indexem tuhosti podrážky (od 1 po 13). Čím je vyšší číslo, tím tužší je podrážka. Při hodnotě 8 – 10 je tretra určena na výkonnostní cyklistiku a při 11 – 13 již má závodní zaměření (top silniční modely).
Tvar/vzor podrážky
Vzor podrážky je faktor, který má velký vliv na samotný grip. V tretře možná 90% času jezdíte, ale zbývajících 10% chodíte. Tím pádem je podrážka vzorovaná, aby podpořila chůzi v terénu. U střední části podrážky výrobci počítají s kontaktem pedálu. Tady jde o to, aby byl vzor dostatečně nízký a řídký pro lepší schopnost zarytí pinů do podrážky. Pokud byste měli vysoký vzorek, některé piny by se zaryly právě do výstupků, čímž by ostatní zůstaly volné.Upínací systém
Upínací systém je věcí každého cyklisty. Zde se jedná zejména o osobní preference. Pokud máte rádi tkaničky, vezměte tkaničky. Známe však i různé jiné upínací systémy – suchý zip, BOA systém i různé přezky a rychloutahovací šňůrky.BOA systém je obvykle na prémiovějších modelech, což se odráží na ceně. Ovšem pozor při použití zejména v drsných podmínkách a v terénu, kde je tento systém náchylnější k poškození.
U běžných tkaniček často výrobci doplňují modely o gumu, do které tkaničky vložíte (aby neodstávaly a nezamotaly se do řetězu nebo převodníku).
Při výběru vám může pomoci i toto video od Cepa.
Je třeba zkoušet
Každému mohou sednout tretry jinak. Důležité ovšem je, abyste si před samotným výběrem uvědomili, jakou disciplínu jezdíte a na jaké roční období si budete danou tretru kupovat. Nezapomínejte, že tretra na nášlapné pedály nikdy nebude na volných pedálech držet tak, jako obuv k tomu určená. Proto na každý typ pedálu používejte specifickou obuv.Přečtěte si také ostatní články ze série Od základu:
- Od základu: XC, TR, AM, EN, DH – kde je rozdíl?
- Od základu: Rozdíly v rámech jízdních kol
- Od základu: Celoodpružené vs. hardtail MTB – rozdíly a benefity
- Od základu: Jaký materiál rámu je nejvhodnější?
- Od základu: 29, 27,5 nebo 26? – MTB a vhodná velikost kol
- Od základu: Jak si správně vybrat silniční kola a obutí
- Od základu: Silniční kotoučové vs. ráfkové brzdy - výkon, praktičnost, design
- Od základu: Co si nastavit po koupi horského kola?
- Od základu: Mechanické vs. elektronické řazení na silničním kole - otázka vkusu?
- Od základu: Gravel, silnice, treking - co nabízejí?
- Od základu: Jak začít se silničními nášlapnými pedály a jaké jsou jejich silné stránky
Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře