
Od základu: 5+1 servisních úkonů, které vám ušetří peníze
Domácí servis vám při správném provedení může ušetřit finance i čas. Které servisní úkony je třeba ovládat?
Tento článek je věnován začátečníkům. Pokud jste si teprve nedávno koupili kolo, pravděpodobně víte, že je potřeba servisovat – ale nevíte jak. Máte na výběr dvě možnosti - buď kolo zavezete do servisu, nebo se jej naučíte servisovat sami. Druhá verze je časově náročnější a složitější, ale může vám ušetřit spoustu peněz a v konečném důsledku i čas, když čekáte na termín opravy v servisu. Budete však potřebovat trpělivost a odhodlání.
5 nejčastějších servisních úkonů
K některým servisním úkonům na kole budete potřebovat specifické a drahé nářadí. Jedná se obvykle o složitější a komplikovanější servisní úkony jako je servis tlumiče, vidlice a podobně. Takový servis nedoporučuji začátečníkům dělat doma. Klidně využijte služeb profesionálního servisu.My se podíváme na ty úkony, při kterých vám bude stačit nářadí za pár korun.
Nemusíte se naučit všechny metody hned, protože některé úkony provádíte častěji (oprava defektu) a jiné vzácněji (výměna bowdenu). Já jsem vybral z mého pohledu 5 nejdůležitějších servisních úkonů, také vzhledem k jednoduchosti a pravidelnosti provádění.
1. Oprava defektu
První úkon – opravu defektu by měl zvládnout každý cyklista. Je to nejčastější a nejběžnější servisní úkon, který se vám bude jistě hodit. První pokusy nemusí jít úplně od ruky, nicméně po nějaké době si to určitě osvojíte.Budete potřebovat: multiklíč (je-li osa kola na imbus), montpáky, lepící sadu / novou duši, pumpu.
Opravit lze samozřejmě i bezdušový plášť, a to pomocí knotu.
2. Nastavení přehazovačky
Nesprávné řazení na kole vám může pokazit celý zážitek. Nedejte se však takovou situací odradit. Nastavení přehazovačky není příliš složitý úkon. Nejprve si musíte osvojit teorii a poté ji aplikovat do praxe.Pokud nemáte jednopřevodník, ale více převodů vpředu, je třeba zvládnout i nastavení přesmykače.
Budete potřebovat: multiklíč.
3. Výměna lanka a bowdenu
Řazení na kole funguje zejména díky lanku, které když potlačíte páčku, pohybuje s přehazovačkou/prokluzem. (Pozor, existují i elektronické pohony.) Řadící lanko se však časem opotřebuje, a tak je třeba dávat pozor na jeho pravidelnou výměnu. S výměnou lanka souvisí také výměna bowdenu a koncovek.Tento úkon je časově i finančně náročnější než u předchozích úkonů. Bowden je veden rámem buď vnějškem (na rámu), nebo vnitřkem (uvnitř rámu). Vnitřní vedení bowdenu je estetičtější, ale jeho výměna je náročnější.
Budete potřebovat: nové řadící lanko, koncovku lanka, nový bowden, koncovky bowdenu, multiklíč, kleště na bowdeny, (při vnitřním vedení můžete využít i magnetickou sadu).
4. Výměna destiček
Výměna destiček (případně kotouče) závisí na tom, jak často brzdíte. Čím častěji jezdíte z kopce, tím víc se kotouč a destičky opotřebovávají (+ různé jiné faktory jako jsou podmínky, hmotnost jezdce a kola, materiál destiček…). Výměna destiček je složitější úkon, který byste však měli ovládat.Budete potřebovat: multiklíč, náhradní destičky / kotouč, nálevku (v případě Shimana), brzdový čistič.
Po výměně nezapomeňte destičky/kotouč rozbrzdit, abyste dosáhli maximální brzdné síly. Rozbrzdění brzd znamená, že si najdete menší kopec někde u domu nebo parkoviště a pár minut se budete prohánět na kole se zataženou brzdou.
Pokud si však věříte na složitější servisní úkon, klidně vyzkoušejte odvzdušnění brzd (Shimano / SRAM ).
5. Nahození bezdušových plášťů
Bezdušové pláště mají mnoho různých benefitů. Mimo jiné i nižší riziko defektu, takže pokud často opakujete servisní úkon č. 1, tedy opravujete defekt, pravděpodobně nastal čas na bezdušáky.Tento úkon je již poměrně složitý. K prvnímu nahození bezdušáků budete potřebovat určitě spoustu času a trpělivosti. Výsledek však bude stát za to.
Budete potřebovat: multiklíč (je-li osa kola na imbus), montpáky, bezdušový plášť, bezdušovou pásku a ventil, bezdušový tmel.
Bonusový tip: výměna řetězu
Věděli jste, že řetěz není nesmrtelný? Při jízdě na vytahaném, dlouho používaném řetězu si ničíte převodník a kazetu. Může nastat situace, že kvůli pozdě vyměněnému řetězu se vám servis zbytečně prodraží.Budete potřebovat: měrku řetězu, nový řetěz, nýtovač, kleště na rychlospojku.
Jak to máte vy?
Zvládáte zmíněné servisní úkony, nebo si musíte servis ještě osvojit? Napište nám to do komentářů.Přečtěte si také ostatní články ze série Od základu:
- Od základu: Jaký materiál rámu je nejvhodnější?
- Od základu: XC, TR, AM, EN, DH – kde je rozdíl?
- Od základu: Celoodpružené vs. hardtail MTB – rozdíly a benefity
- Od základu: 29, 27,5 nebo 26? - MTB a vhodná velikost kol
- Od základu: Elektrokola pro začátečníky a pokročilé
- Od základu: Co si nastavit po koupi horského kola?
- Od základu: Jak si vybrat MTB pedály?
- Od základu: Jak si vybrat MTB přilbu a jaké typy známe?
- Od základu: Jak si vybrat boty na MTB?
- Od základu: Pláště pro MTB – základní výběr a tipy
- Od základu: Odpružená vidlice a tlumič – všechny informace pro začátečníky
- Od základu: 5 chyb, které vám pokazí požitek z jízdy
- Od základu: levné vs. drahé kousky – kde můžeme ušetřit?
- Od základu: 5 tipů, jak projet svůj první trail bezpečně a pod kontrolou
- Od základu: Jak se (ne) chovat na trailech – trailová etiketa