![Od základu: Jakou výbavu si s sebou vzít na silniční výjezd?](https://images.mtbiker.sk/clanky/src/Titulna_00_6628dc21a5b27.png)
Od základu: Jakou výbavu si s sebou vzít na silniční výjezd?
Co všechno si přibalit s sebou na silniční výjezd? Lze výbavu vůbec přizpůsobit délce výjezdu?
Silniční vyjížďky a silniční cyklistika jako taková se od MTB liší v jednom podstatném ohledu – vybírá si cestu minimalismu. Ačkoli to není pravidlem, málokdy potkáte silničního cyklistu s batohem na zádech. V dnešním článku si řekneme, co, jak a kam si sbalit. Kromě „klasických“ rad se pokusím přihodit i několik svých „life hacks“, které jsem za léta ježdění objevil.![výbava na cyklistiku](https://foto.mtbiker.sk/Other/mix-clanky/watermark/1714369977100_1714370048.jpg)
Výbava, která se může hodit na každém výjezdu
Ať už jedete na 20kilometrové vytočení nohou, nebo se postupně odvažujete na 100kilometrové výjezdy, některé kousky výbavy zůstávají stejné:- světlo/blikačka – možná už příliš často omílané téma, ale vhodné světlo je jedním ze základních elementů bezpečné jízdy a jednoznačně by nemělo ve výbavě chybět. Zvlášť jezdíme-li na jaře nebo na podzim, kdy jsou dny kratší a význam osvětlení je o to vyšší.
- přilba – zdraví máme jen jedno, proto je třeba jej chránit v maximální možné míře a nosit přilbu při každém výjezdu.
- pumpa/CO2 bombička – volba závisí na tom, jak moc to chcete uhrát na ekologii, jak moc spěcháte a jak velký jste gramař. Já jsem dlouhodobě věrný klasické minipumpě a na silnici momentálně vozím model Lezyne Pocket Drive Pro. Pumpy nabízejí výhodu opakovaného použití, CO2 bombičky zase vyšší rychlost nafoukání a ve většině případů i příznivější hmotnost. Je však potřeba dodat, že i nafouknutí kola bombičkou je jen dočasné řešení. Jelikož CO2 uniká póry duše (pláště) rychleji než vzduch, CO2 bombičku je třeba brát jen jako „dojezdové“ řešení.
- sada pro lepení/knoty – závisí na tom, zda jezdíte s dušemi nebo bez nich. Čas od času se může stát, že defekt bude nad síly tmelu a v takové situaci pomůže jedině knot. Lepicí sady na duše jsou zase malé, lehké a skladné a defekt s nimi opravíte opravdu velmi rychle. Pokud nemáte čas ztrácet čas, stále tu může být…
- náhradní duše – rychlejší alternativa lepení. A pokud chcete ušetřit i na hmotnosti, dobrou zálohou mohou být lehčí TPU duše. Ať se však rozhodnete lepit, nebo jen zkontrolovat vnitřek pláště a nahodit novou duši, určitě budete potřebovat…
- montpáky – jeden ze základních pilířů úspěchu při opravě defektu. Před výměnou či zalepením duše je totiž nejprve třeba zout plášť. A pokud máte tuhé pláště, výrazným způsobem umí pomoci ho i nahodit zpět.
- multiklíč – povolený šroub je sice drobný technický problém, ale určitě se nevyplatí jej přehlížet. I levnější multiklíč dokáže v takové situaci zachránit kůži.
- rychlospojka – ačkoli je roztržený řetěz na silnici opravdu ojedinělá porucha, rychlospojka zabírá tak málo místa, že se určitě vyplatí mít ji u sebe.
- kapesníky a gumové rukavice – možná trochu neobvyklé tipy, ale věřte mi, že pokud vám spadne řetěz, ty rukavice opravdu oceníte. Totéž v případě osazování duše do pláště zašpiněného od tmelu.
- hotovost - zvykl jsem si vozi i tu, protože se může stát, že za presso, koláček nebo jinou, pro silničního cyklistu životně důležitou věc, kartou nezaplatíte.
- doklady, kartička pojištěnce a nabitý mobil – pokud by se nedej bože něco stalo…
Life hack od Cepa: na klíčích můžete nosit drobnosti jako nástrčkový inbus na osu kol či nářadí na dotažení jádra ventilu.
![](https://foto.mtbiker.sk/Other/mix-clanky/watermark/IMG_9580_1714126485.jpg)
Co dalšího ještě zvážit?
Další věci, které s sebou vozím, závisí na délce výjezdu a také na počasí. Rozebírat výživu, to by bylo na samostatný článek. Za sebe řeknu, že se držím Imrova hesla: „Čím delší výjezd, tím normálnější strava.“ Proto když se chystám na kratší a rychlý švih, vystačím si s jednou-dvěma tyčinkami, případně s banánem. Naopak při delších výjezdech přibalím nějakou obloženou bagetu.Life hack: pokud „frčíte“ na iontových nápojích stejně jako já a čeká vás dlouhá trasa, doporučuji odsypat z velkého balení do obalu od šumivých tablet. A najednou máte o „dvě láhve“ navíc.
Kapsička je základ úspěchu
Snad nejestetičtějším řešením celé problematiky je podsedlová kapsička. Ty se dnes vyrábějí v různých objemech, takže si každý může vybrat přesně tu, která lahodí jeho oku a zároveň se do ní vejde vše potřebné. Je ale potřeba si dát pozor při výběru konkrétního modelu – ne všechny kapsičky si rozumí se všemi ližinami sedel.Jako příklad můžu uvést, že na prvním silničním kole jsem vozil kapsičku PRO MAXI QR, která se k sedlu upínala prostřednictvím plastového mezikusu. Ten se samozřejmě pod sedlo mého Superioru nevešel. V dnešních dnech je však v nabídce spousta kapsiček, které se k ližinám upínají velcro páskou, což výrazně zvyšuje jejich univerzálnost.
A co kam sbalit? To závisí na tom, jaké rozměry má vaše výbava. Já osobně jsem například vždy jako první vybíral pumpu a na základě toho rozměry kapsičky – nebylo mi totiž příjemné, když mi vyčuhovala z kapsy dresu. Alternativou ale může být upevnění pumpy vedle košíku na láhev. Co se týče zbytku, chytrým a estetickým řešením může být i nádoba na nářadí, která je stále populárnější. Hodí se však spíše na kratší vyjížďky, jelikož automaticky přicházíte o jeden bidon. Já momentálně vozím následující setup:
- kapsička - pumpa, kapesníky, rukavice, jiné drobnosti. Knoty s sebou nevozím, jelikož mám inserty a v případě nouze by na dojezd postačovaly.
- dres - mobil, peněženka, klíče. A také všechno jídlo a rezervní oblečení.
A co vy a váš „setup“? Vozíte na silniční vyjížďky něco speciálního? Podělte se v komentářích.
Seriál "Od základu"
- Od základu: XC, TR, AM, EN, DH – kde je rozdíl?
- Od základu: Rozdíly v rámech jízdních kol
- Od základu: Celoodpružené vs. hardtail MTB – rozdíly a benefity
- Od základu: Jaký materiál rámu je nejvhodnější?
- Od základu: 29, 27,5 nebo 26? – MTB a vhodná velikost kol
- Od základu: Jak si správně vybrat silniční kola a obutí
- Od základu: Silniční kotoučové vs. ráfkové brzdy - výkon, praktičnost, design
- Od základu: Co si nastavit po koupi horského kola?
- Od základu: Mechanické vs. elektronické řazení na silničním kole - otázka vkusu?
- Od základu: Gravel, silnice, treking - co nabízejí?
- Od základu: Jak začít se silničními nášlapnými pedály a jaké jsou jejich silné stránky
- Od základu: Jak si vybrat boty na MTB?
- Od základu: Jak přežít v provozu?
- Od základu: Pláště pro MTB – základní výběr a tipy
Komentáře Zobrazit komentáře (3)